Uit een eigen onderzoek van de VNG onder ruim 85.000 cliënten met een Wmo-maatwerkvoorziening blijkt dat zij goed weten waar ze terecht kunnen met hun hulpvraag (73,3 procent), voelen cliënten zich serieus genomen (80,1%) en vinden ze dat ze snel geholpen worden (70 procent). Verder vindt 78,9 procent van de cliënten dat de kwaliteit van ondersteuning goed is en vindt 77,1 procent deze ondersteuning ook passen bij de hulpvraag.
Vertekend beeld
Positieve resultaten dus voor de cliënten die gebruikmaken van de Wmo. Dit is echter wel een vertekend beeld, zo reageren Alzheimer Nederland en Patiëntenfederatie Nederland. Julie Meerveld, manager belangenbehartiging van Alzheimer Nederland: ‘Het onderzoek geeft geen volledig beeld van de Wmo. Mantelzorgers en cliënten die voor hulp zijn afgewezen zijn niet meegenomen in dit onderzoek.’ Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland: ‘Te veel mensen geven aan geen passende oplossingen te krijgen en niet in aanmerking te komen voor de ondersteuning die ze nodig hebben. Gemeenten moeten beter in beeld hebben wat de situatie van inwoners is, en wat zij nodig hebben. Als ze dat weten, kunnen ze beter maatwerk leveren. Dat zal de kwaliteit van leven van mensen rechtstreeks ten goede komen.’
Meer mensen doen een beroep op voorzieningen in het sociaal domein. Dat blijkt uit cijfers van de Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein. Naarmate de gemeente groter is, neemt het beroep op voorzieningen toe. Lees meer >>
Dagactiviteiten
Volgens Meerveld is in het onderzoek verder ook geen rekening gehouden met het effect van de eigen bijdrage op de toegang van dagactiviteiten. Of de invloed van vrijwilligers op de kwaliteit van activiteiten. Ook zijn de vervoersmogelijkheden waardoor mensen de activiteiten kunnen bereiken niet meegenomen in het onderzoek. ‘Uit de Dementiemonitor 2016 van Alzheimer Nederland blijkt dat dagactiviteiten één van de drie belangrijkste vormen van ondersteuning is voor mantelzorgers. Wij zien de situatie verslechteren. Uit de peiling van Alzheimer Nederland naar de stand van zaken van dagactiviteiten sinds de decentralisatie blijkt dat de kwaliteit en toegankelijkheid van dagactiviteiten sindsdien enorm achteruit zijn gegaan. Dat moet beter. Zonder toegang tot dagactiviteiten is het thuis wonen voor veel mensen niet vol te houden. Het is een noodzakelijke randvoorwaarde.’
Onvoldoende voor contact met gemeente
Op initiatief van de Patientenfederatie Nederland werd al eerder een onderzoek uitgevoerd. In dit onderzoek werd een bredere groep mensen bevraagd dan de VNG heeft gedaan. Zo namen ook cliënten die werden afgewezen voor hulp en mantelzorgers deel aan het onderzoek. Veldman: ‘Op basis van dit onderzoek ontstaat een ander beeld over de rol van de gemeente in de uitvoering van de Wmo. De 26.000 mensen die de vragenlijst hebben ingevuld, geven het contact met de gemeente als hulp of hulpmiddelen nodig zijn een 5,2 als rapportcijfer. Eén op de drie mensen met een zorgvraag geeft aan dat zij niet beschikken over de hulp en/of hulpmiddelen die het beste bij hun situatie passen. De meest genoemde reden is dat zij hier geen geld voor hebben (41 procent) of er niet voor in aanmerking komen (37 procent).’