De Wet Personenvervoer schrijft voor dat alleen professionele taxibedrijven mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking mogen vervoeren. Om hun vakanties enigszins betaalbaar te houden, wordt juist vaak gebruik gemaakt van gehuurde busjes. Deze busjes worden bestuurd door vrijwilligers. Van de inspectie voor Verkeer en Waterstaat mag het vervoer echter niet meer op deze manier uitgevoerd worden. De reisbranche moet gebruik gaan maken van officiële taxibedrijven met chauffeurs. Deze taxibedrijven werken echter op commerciële basis. Daardoor dreigen de vakanties onbetaalbaar te worden.
Vrijwilligers die taxibusjes voor deze groepen besturen worden beschouwd als illegale chauffeurs. Het probleem bestaat al langer, maar sinds kort wordt er bekeurd. Afgelopen seizoen zijn vijf reisorganisaties door de minister beboet voor het rijden van een taxi zonder vergunning, de hoogte varieerde van 750 tot 2.200 euro. Het ministerie kan zelfs dwangsommen opleggen tot 20.000 euro.
Een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat: ‘Die wet regelt het georganiseerd vervoer. Dat moet aan bepaalde kwaliteits- en veiligheidseisen voldoen. Dat geldt ook voor het vervoer van gehandicapten. Er wordt een vergoeding voor betaald.’ Volgens het ministerie wordt er niet strenger gecontroleerd op ongediplomeerde chauffeurs, maar is de wet als handhavingsinstrument erbij gekomen. De woordvoerder wil het niet zo hard zeggen, maar het komt er op neer dat reisorganisaties al jaren willens en wetens de wet overtreden. Het risico op een boete wilde men daarbij wel nemen. Nu er echter dwangsommen van 20.000 euro dreigen wordt het een moeilijker verhaal voor de organisatoren van gehandicaptenvakanties.
Volgens Richard Ruiter van de Nederlandse Branche-organisatie Aangepaste Vakantiereizen (NBAV), die zo’n zeventig reisorganisaties vertegenwoordigt, heeft de branche afgelopen jaren geregeld aangeklopt bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dat heeft vooralsnog tot niets geleid. De NBAV wil zo snel mogelijk weer met minister Karla Peijs om tafel om tot een oplossing te komen. Hangende het overleg wil de NBAV dat Peijs de controles van de inspectie voor komend zomerseizoen opschort.
Ruiter vreest dat duizenden vakantiegangers met een handicap de dupe worden van Peijs’ strenge opstelling. Hij stelt dat er voor veel vakantiegangers geen alternatieven voor de taxibusjes zijn. Door de aard van hun handicap zouden ze niet met touringcars meekunnen. ‘Commerciële chauffeurs inhuren kost drie maal zoveel aan vervoer. Het drijft de prijzen van vakanties gemiddeld tussen de dertig en zestig procent op, in sommige gevallen zelfs tot honderd procent.’