Om de zorg voor kinderen en gezinnen niet in gevaar te brengen bij de transitie van de jeugdzorg vanaf 2015, kunnen jeugdzorginstellingen een beroep doen op de overheid. De staatssecretarissen Martin van Rijn (VWS) en Fred Teeven (VenJ) hebben toegezegd om 200 miljoen euro uit te trekken voor instellingen in de jeugdzorg die in de financiële problemen dreigen te komen. Dat kan gebeuren omdat afspraken met verschillende gemeenten uitblijven of vertraagd zijn.
Staatssecretaris Van Rijn heeft eerder al de deadline verschoven voor de contracten met jeugdzorgaanbieders naar 1 november 2014. Op 1 augustus 2014 moeten gemeenten hun contracten met jeugdzorg rond hebben. Lees verder>>
Terugbetalen
De 200 miljoen euro is bedoeld om de lopende zorg voor kinderen en gezinnen door jeugdzorgaanbieders te behouden. Vanwege onzekerheid over omzet en hun financiële situatie dreigen verschillende jeugdzorgorganisaties in de problemen te komen. De zorg loopt gevaar en ook de arbeidsplaatsen van jeugdzorgwerkers. Overigens moeten de zorgaanbieders het toegekende geld weer terugbetalen als hun omzet weer op peil is.
Lees ook het rapport van de Transitiecommissie Stelselwijziging Jeugd over de opstapeling van de problemen in de jeugdzorg. En de reactie van de Kinderombudsman. Lees meer >>
Frictiekosten
Gemeenten en zorginstellingen moeten hoe dan ook afspraken met elkaar maken om frictiekosten, als gevolg van de veranderingen in de jeugdzorg, zoveel mogelijk te voorkomen. Als er ondanks die afspraken toch niet te vermijden kosten overblijven, is het mogelijk om een beroep te doen op de regeling die nu is ingesteld.
Transitie Autoriteit
Een verzoek van de jeugdzorginstelling om een overgangsbijdrage van de overheid wordt door de Transitie Autoriteit Jeugd beoordeeld. De TAJ adviseert beide staatssecretarissen over de verzoeken om een vergoeding. Een aanvraag moet dus door de jeugdzorginstelling ingediend worden bij de Transitie Autoriteit Jeugd. De 200 miljoen euro die vrijgemaakt wordt voor overgangsfinanciering geldt voor drie jaar, tot 2018.
De overheid zal vanaf 2015 de zorg voor jeugd onder brengen bij de gemeenten. Op 18 februari 2014 heeft de Eerste Kamer met deze nieuwe wet ingestemd. De Jeugdwet moet op 1 januari 2015 in werking gaan. Lees meer over de transitie in het dossier over de nieuwe Jeugdwet >>
Van Rijn en Teeven trekken de portemonnee. Is dit om de zorg aan het kind en het gezin niet in gevaar te brengen? Helemaal niet! Nee, de regeling is louter in het leven geroepen om instellingen financieel bij te staan die in problemen komen.
Jeugdzorginstellingen bij wie gemeenten minder zorg inkopen kunnen bij het Rijk aankloppen. Maar waarom eigenlijk? Als er overcapaciteit is vergeleken met de vraag naar zorg vanuit gemeenten, waarom dan die overcapaciteit nog gefinancierd? Alleen om de banen tijdelijk aan te houden terwijl er geen vraag naar is? Jeugdzorgboventalligheid? Van Rijn banen, zoals vroeger de Melkertbanen? Dat doet het Rijk toch elders ook niet.
En als het alleen vanwege de korte onzekerheid is (hooguit 2 a 3 maanden) dat instellingen op hun definitieve contracten moeten wachten, dan zou de regeling hooguit kunnen gelden als financiële overbrugging. Maar daarvoor is echt geen 200 miljoen nodig, zeker nu de meeste jeugdzorginstellingen al een budgetgarantie van gemeenten gekregen hebben. Overigens kennen veel jeugdzorginstellingen grote financiële buffers.
Ik denk dat van de maatregel een verkeerde prikkel zal uitgaan. Instellingen worden nu niet aangespoord om hun kostenstructuur neerwaarts bij te stellen – van Rijn & Teeven springen toch bij…
En is er reden om de jeugdzorg anders te behandelen dan de instellingen die te maken hebben met overgang van AWBZ (Wmo)? Ik denk het niet…