Een jaar na de decentralisatie van zorg en begeleiding naar de gemeenten, maken instellingen zich grote zorgen over de toegankelijkheid en kwaliteit van zorg. Dat is de uitkomst van een enquête van Regioplan onder 175 instellingen voor zorg en begeleiding. Ruim de helft van de bevraagde aanbieders twijfelt of gemeenten wel in staat zijn om te bepalen welke ondersteuning de burgers nodig hebben.
Onvoldoende inkoop
De enquête is uitgevoerd onder 150 zorgaanbieders – jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning en (langdurige) zorg – en onder 25 samenwerkingsverbanden voor passend onderwijs. De meeste aanbieders vragen zich af of ze voldoende in staat zijn de hulp te bieden die cliënten nodig hebben. Omdat gemeenten niet genoeg ondersteuning inkopen of omdat de kwaliteit van de zorg niet voldoende is.
Passend onderwijs
De aanbieders van dagbesteding voor mensen met een beperking en kinderen die passend onderwijs nodig hebben, melden dat steeds meer cliënten gedwongen thuis zitten omdat er onvoldoende aanbod is van dagbesteding. De samenwerking tussen de instellingen voor passend onderwijs en de gemeenten is niet optimaal, aldus de onderzoekers. De toegankelijkheid en de kwaliteit staat onder druk.
Voor veel ouderen werkt de decentralisatie van de zorg niet. Ouderenbond Unie KBO heeft in december 2015 een brandbrief geschreven naar staatssecretaris Van Rijn. De bond spreekt van een ‘zorgalarm’ voor ouderen. Lees meer>>
Ouderenzorg
Aanbieders van ouderenzorg en van geestelijke gezondheidszorg maken zich zorgen over de kwaliteit van de ondersteuning die zij kunnen bieden. Ruim twee derde twijfelt aan de deskundigheid van de gemeenten, die ervoor moeten zorgen dat de juiste zorg bij de cliënten komt. Van de aanbieders van jeugdzorg is 80 procent van mening dat jongeren te laat door gemeenten worden doorverwezen.
Wijkteam
De vernieuwing in de zorg en in de begeleiding is een groot pluspunt dat de meest aanbieders noemen. Er moeten dan wel knelpunten worden overwonnen, volgens het onderzoek: ‘Zoals het niet op tijd herkennen van problemen door wijkteam. Ook de administratieve lasten worden genoemd als groot struikelblok voor aanbieders van zorg en ondersteuning.’