Zorgmedewerkers in de langdurige zorg zijn veel tijd kwijt met het invullen van formulieren en checklists. Kostbare tijd die zij ook kunnen besteden aan hun cliënten. Daarnaast is alle administratie niet noodzakelijk. ‘Maar uit angst dat een onvolledige administratie vervelende consequenties kan hebben, besluiten zorgmedewerkers alles maar te registreren’. Dit zegt Linsey Schaftenaar van Zorg Zaken Groep. Zij schreef een blog over dit onderwerp en ontdekte na een onderzoek dat ‘veel registraties berusten op misverstanden’.
Fabels en misverstanden
Welke registraties zijn wel verplicht en welke niet? Vilans onderzocht dit voor het programma ‘Aanpak verspilling in de zorg‘. Zij ontdekte dat zorgorganisaties veel meer registreren dan ze volgens de wet verplicht zijn. Onder regelgeving verstaan zij lagere wetgeving, zoals algemene maatregelen van bestuur, ministeriële regelingen en besluiten. Om een einde aan te maken aan onnodige registraties, presenteert Vilans een overzicht van welke registraties verplicht zijn in de langdurende intramurale zorg. Ook komen fabels en misverstanden aan bod.
Cliëntdossier
Het overzicht is ingedeeld in negen thema’s: het cliëntdossier, het zorgleefplan, gedwongen opname/behandeling, medicatie, reanimatie, kwaliteit/veiligheid, voedselveiligheid/hygiëne, indicatie/administratie/zorgovereenkomst pgb en informatiebeveiliging. Bij het thema ‘cliëntdossier’ meldt Vilans bijvoorbeeld dat de geheimhoudingsplicht ten aanzien van het cliëntdossier een fabel is. Bij het ‘zorgleefplan’ wordt duidelijk dat het niet wettelijk verplicht is dat de cliënt het zorgleefplan ondertekent.
Niet alleen medewerkers in de langdurige zorg gaan gebukt onder onnodige registraties. Mantelzorgers ervaren dit ook zo. ‘Mantelzorg is zwaar, kost heel veel energie, maar de bureaucratie kost wel de meeste energie’, zegt mantelzorger Annette Stekelenburg. Lees meer >>
Met het overzicht wil Vilans een discussie op gang brengen over nut en noodzaak van bepaalde registraties zodat de onnodige verdwijnen en andere beter worden georganiseerd. Vilans zegt te hopen dat het overzicht helpt om binnen de eigen organisatie aan de slag te gaan met het opruimen van zelf opgelegde registraties. Het overzicht is bedoeld voor zorgmedewerkers, beleidsmedewerkers, kwaliteitsfunctionarissen, managers en andere personen werkzaam in de intramurale ouderenzorg.
Bekijk hier het Overzicht van wettelijk verplichte registraties in de langdurige intramurale zorg >>
Bedankt voor het melden, de link is inmiddels aangepast.
Link: Bekijk hier het Overzicht van wettelijk verplichte registraties in de langdurige intramurale zorg >> werkt niet. Bart Bijlsma
de link naar het overzicht werkt niet