Volgens de onderzoekers worden studenten die een bijdrage aan de maatschappij leveren zelfbewuster. Ook ontwikkelen zij leiderschap. Allochtone studenten leren bovendien ‘spelenderwijs’ andere gedragscodes, aldus de onderzoekers. De jongeren doen mee aan maatschappelijke projecten om hun talenten verder te ontwikkelen en vaardigheden aan te leren. Ook is het ontmoeten van andere mensen een veelgenoemd argument.
Maatje
De onderzoekers bekeken projecten van universiteiten en hogescholen in het hele land. Zo spraken zij met studenten van de Hogeschool INHolland, die in de Rotterdamse Afrikaanderwijk meewerken aan een zogeheten brede school. Hogeschool Driestar in Gouda zet projecten op voor scholen in achterstandssituaties in het buitenland. Studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen zijn ‘maatje’ voor eerstejaars met een autistische stoornis.
Voorhoede
De onderzoekers spraken ook met ‘vertegenwoordigers van de maatschappelijke voorhoede’ zoals oud-Schiphol-baas Gerlach Cerfontaine, oud-minister Pieter Winsemius, acteur Willem Nijholt, kok Cas Spijkers, filosoof Ad Verbrugge en rapper Ali B. Sommigen van hen geven zelf les op een voortgezette opleiding en vinden dat het onderwijs beter moet aansluiten bij de arbeidsmarkt.
Elite
Ook zou het onderwijs meer ambitie moeten hebben om getalenteerde studenten uit te dagen. De studenten die nu veel maatschappelijke betrokkenheid tonen en daarmee een netwerk opbouwen, maken meer kans om straks zelf tot de elite te gaan behoren, menen de huidige koplopers.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ANP/Foto: Stock.xchng