Dat is een van de conclusies uit het onderzoek dat het Trimbos-instituut uitvoerde. Uit de studie blijkt ook dat de zorgverleners in de ggz toegewijd zijn, maar onvoldoende op de hoogte van het bestaan van palliatieve netwerken. Ook weten ze te weinig van consultatie- en financieringsmogelijkheden of bestaande richtlijnen op het terrein van palliatieve zorg.
Laaste wensen-boekje
Kennisoverdracht zou een eerste stap kunnen zijn naar een verbetering van de palliatieve zorg in de ggz. Zo zou de structurele inzet van methodieken als een Laatste wensen-boekje kunnen helpen om de wensen en behoeften van terminale cliënten beter in beeld te brengen. Onduidelijkheid daarover bij hulpverleners kan namelijk de zorg, zeker bij wilsonbekwame cliënten, extra bemoeilijken.
Checklist
Zorgverleners maken nog weinig gebruik van familieleden en vrijwilligers. Die kunnen een rol kunnen spelen bij de ondersteuning van de cliënt. Nu wordt deze extra zorg vooral gedragen door toegewijde zorgverleners. Zij geven echter aan dat ze een handzame checklist missen. Daardoor zijn ze onzeker over de vraag of zij alle mogelijkheden die er zijn op palliatief terminaal gebied wel voldoende benutten.
Beslismomenten
In een checklist moeten beslismomenten en aandachtspunten bij de zorg zijn beschreven. Door het gebruik van een dergelijke checklist kan de zorg aan ggz-cliënten in de laatste levensfase beter kunnen worden geborgd.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Trimbos-instituut/foto: stock.xchng