Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Vermaatschappelijking van de zorg: geluk(t) voor iedereen?

‘Kijk niet alleen naar het cliëntperspectief.’ Dat is het motto van de auteur in dit boek. Vermaatschappelijking is niet voor iedereen een reële optie.
Vermaatschappelijking van de zorg: geluk(t) voor iedereen?

Ester Rood onderzocht de succes- en faalfactoren voor vermaatschappelijking in de zorg. Zij concludeert dat het geen dogma mag worden en vermaatschappelijking meer nog een plicht dan een recht is. Niet voor alle mensen met beperkingen is het een reële optie of leidt vermaatschappelijking tot een betere kwaliteit van leven.

Er zijn ook andere uitgangspunten dan die van de cliënt nodig om vermaatschappelijking te laten slagen, constateert Rood. Zoals de competenties van medewerkers, aan wie andere eisen worden gesteld. Zoals de betrokkenheid van andere partijen als gemeenten, woningcorporaties en wijkbewoners.

 
Acceptatie door de wijk is cruciaal, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast moet de wijk ook goed zijn ingericht voor kleinschalige woonvormen van kwetsbare mensen. Leefbaarheid, veiligheid en toegankelijke voorzieningen zijn een must.

 
Het boek is breedvoerig en bericht in zes hoofdstukken over de gevolgen van vermaatschappelijking voor de betrokken partijen: de cliënt, de medewerkers, de mantelzorgers, de wijk, de instellingsorganisatie en de gevolgen voor de samenwerking tussen gemeenten, wonen en welzijn.
 
Auteur: Ester Rood
Uitgever:  BMC, Bestuur & Management Consultants, 2008
Bestellen: www.bmc.nl, onder boeken & publicaties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.