Jaarlijks worden 30.000 ouderen het slachtoffer van financiële uitbuiting. Slechts 700 ouderen doen aangifte. Het is nog een groot taboe, stelt het actualiteitenprogramma De Monitor dat een uitzending wijdde aan beroofde ouderen.
Winst
Zorgmedewerkers die ouderen bestolen hebben, kunnen bij een andere organisatie zo weer aan de slag. Daarom zouden zorgorganisaties een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) moeten opvragen, vindt Janet Ten Hoope, landelijk officier Huiselijk Geweld. Ze zegt dat iedere drempel die je kunt opwerpen om te voorkomen dat een strafbaar feit wordt gepleegd winst is.
VOG
Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat het gedrag van diegene die de verklaring aanvraagt geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Organisaties kunnen hun medewerkers om een VOG vragen wanneer zij met vertrouwelijke gegevens, kwetsbare personen, geld of goederen werken. In het onderwijs en in de kinderopvang is het verplicht om zo’n verklaring te hebben. Die krijg je niet wanneer je een strafbaar feit hebt gepleegd. Een VOG is in de thuiszorg niet verplicht.
Kijk hier de aflevering van De Monitor van zondag 10 mei 2015 terug >>
Redmiddel
Een VOG verplichten is niet de oplossing stelt Rick ter Stege, directeur van werkgeversorganisatie ZorgZijn Werkt. ‘Als er al aangifte wordt gedaan, is het strafbare feit vaak niet ernstig genoeg en wordt de zorgmedewerker niet veroordeeld. Dus kan deze zo een VOG aanvragen en krijgen. Natuurlijk zal zo’n verklaring wel helpen, maar hoeveel mensen vang je er echt mee? Alleen die echt veroordeeld zijn.’
Register
De werkgeversorganisatie zette eind 2014 het Waarschuwingsregister zorg & welzijn op met steun van het Ministerie van VWS. Zorgorganisaties die zich aansluiten bij het register kunnen personeel dat ontslagen is vanwege ontoelaatbaar gedrag (zoals mishandeling en diefstal) en tegen wie aangifte is gedaan voor een periode van 2 of 4 jaar in het systeem zetten. Aangesloten zorgwerkgevers kunnen een sollicitant in het systeem checken. Lees hier meer over het waarschuwingsregister >>
Invoering
Het register was er eind 2014 nog alleen in de regio Haaglanden, maar inmiddels sluiten zorgorganisaties in de VVT, GGZ en gehandicaptenzorg uit het hele land zich erbij aan, vertelt de directeur. ‘Dat kost tijd, want we willen dat de invoering van het register heel zorgvuldig gebeurt en dat werkgevers goed begrijpen en kunnen uitleggen hoe je het register gebruikt.’
Geld
Het is belangrijk dat zorgorganisaties zich bij het waarschuwingsregister aansluiten, vindt Ter Stege. Om te voorkomen dat kwetsbare ouderen slachtoffer worden. En ja, dat kost geld. Voor een grote zorgorganisatie (meer dan 2000 fte) kost dat 3250 euro per jaar. ‘Een ontslagzaak kost veel meer’, zegt Ter Stege. ‘Bovendien kun je de Ziggo Dome vullen met het aantal zorgmedewerkers dat jaarlijks cliënten berooft. Dat moeten we tegengaan.’
‘Weet je wat het is? Als zorgmedewerkers betrapt worden op diefstal of mishandeling, hebben ze dat daarvoor al ongestraft vaker gedaan.’ Aanpakken dus, vindt Rick ter Stege. ‘En wel nu, zeker omdat door de transitie er steeds meer zorg thuis wordt gegeven.’ Lees hier meer >>
tja.
Onbegrijpelijk dat dit nog niet verplicht is?! In de zorginstelling waar ik werk is het onderdeel van het sollicitatieproces. Geen correcte VOG, geen aanstelling. Lijkt me niet meer dan logisch, zeker met een kwetsbare groep als dit. Het waarschuwingssysteem lijkt me een broodnodige aanvulling, eigenlijk altijd in combinatie met een VOG. We moeten met zn allen verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid. En vanuit de organisaties een stimuleringsbeleid tot aangifte vanuit het slachtoffer en zoals P. Stienstra zegt, altijd referenties opvragen.
Een VOG verplichten als je met kwetsbare mensen of vertrouwelijke informatie werkt lijkt mij geen probleem. Maar wat is er mis met het opvragen van referenties als je iemand in dienst neemt? Dat veronderstelt natuurlijk wel dat een referent ook waarheidsgetrouwe en relevante informatie geeft over een sollicitant. En dus niet denkt:”blij dat deze rotte appel in een ander mandje terecht komt’.
Dan ondervang je ook de situaties waarin geen aangifte wordt gedaan en/of geen veroordeling volgt.
Uit het vorige interview met dezelfde man (november 2014) begrijp ik dat – om in het Waarschuwingsregister te komen – aangifte gedaan moet worden en dat er bovendien bewijs van is die t.o. de rechter gestand houdt. Het is juist het doen van de aangifte en het bewijs kunnen aanvoeren die een zeer hoge drempel opwerpt. (Blijkt wel uit het feit dat er maar 700 per jaar gedaan worden.) Daarin verschilt de waarschuwingsregister niet van de VOG.
Bovendien kost het de werkgevers geld. Terwijl in het beleid kan worden vastgesteld dat de werknemer moet bewijzen dat zijn gedrag goed is en daar moet hij zelf de kosten van dragen.
Het register lijkt mij dan ook weggegooide geld.
wlk schoonmAAKBEDRIJFwat in de thuiszorgzit neemt al hetpersoneel aan wat ze kunnen vinden diee ze niet op kantoorpanden mogen inzetten die zxetten ze dan wel in inde thuiszorg de zorg van het schoonmaakbedrijf is zoveel mogelijk winst
Van een VOG wordt teveel verwacht. Het is geen antecedentenonderzoek, en een VOG gaat maar tot 2 jaar terug. Er wordt niet veel op uitgezocht wat je op je kerfstok hebt, wellicht wel of je een strafblad hebt. Maar als zoveel aangiftes niet gedaan worden en als veel aangiftes niet leiden tot een rechtzaak, dan lijkt het mij een wassen neus. Zonde van het geïnvesteerde geld.
Wellicht dat een waarschuwingsregister meer resultaat geeft en/of de regels van een VOG zouden moeten worden aangescherpt.
Het is niet meer dan de kwetsbare doelgroep trachten zoveel mogelijk te beschermen. Een VOG kan heel wat voorkomen. Degenen die tégen een VOG zijn denken mogelijk meer aan werkverschaffing op een ander gebied maar zetten afhankelijke mensen open en bloot neer voor een kwaadwillende. Het verbaast ons daarom ten zeerste dat dit nog niet eerder werd aangezwengeld op deze toch wel vrije markt. Zeker nu. Dat er weinig tot niets gedaan wordt bij een aangifte zegt genoeg over het politieaparaat/justitie, die zich ivm prioriteiten meer wil toespitsen op fraude, boete en fietslichten. Wij vinden het schandalig dat deze doelgroep het onderwerp gaat worden van ‘het er op aan laten komen’ !
Uiteraard voorkom je met een VOG niet alle berovingen en/of diefstallen. Iemand begint ook met dergelijke dingen voor de 1e keer en is dan nog niet met justitie inaanraking geweest. Dus wordt een VOG verstrekt.
Maar alles wat je uit de kast kunt halen om diefstallen /berovingen te voorkomen moet uitgevoerd worden, dus ook het verplichten van een VOG. Ik ben vrijwillig coördinator bij Humanitas Thuisadministratie Assen. Bij ons komt niemand aan de slag zonder een VOG voorgelegd te hebben. Zonder een VOG is betrokkene nog geen vrijwilliger. Dus organisaties neem ook hierin je verantwoordelijkheid
Maar het werkt wel in Engeland, iedereen die in de zorg werkt betaald het zelf (dus geld is geen bezwaar) bij aanname wordt het verrekend in het salaris. Ze hebben verschillende gradaties. Je moet ook willen …