Mensen leren niet alleen tijdens opleidingen, maar ook
tijdens hun betaalde werk, vrijwilligerswerk of vrijetijdsbesteding. Kennis die
dikwijls goed bruikbaar is op de arbeidsmarkt. Zonder diploma’s blijven dit vaak
onbenut. Door Erkenning van Verworven Competenties (EVC) kunnen mensen
vrijstellingen krijgen voor (delen van) opleidingen. De sectoren zorg en welzijn
maken steeds meer gebruik van dit instrument. Om zittend personeel beter te
kwalificeren, of om instroom van herintreders, vrijwilligers en mensen met
buitenlandse werkervaring en diploma’s te bevorderen. Ook kunnen mensen met
gesubsidieerde banen beter doorstromen naar de reguliere arbeidsmarkt. Een
win-win situatie voor werknemers en werkgevers, zo luidt algemeen het oordeel.
Maar aan de praktijk van EVC valt nog wel wat te sleutelen. Zo is het onderwijs
te weinig in staat om voor iedereen een op maat gesneden kwalificatietraject op
te stellen. In de praktijk van erkennen bestaan grote verschillen. Ook staan
niet alle werkgevers te popelen om hun goedkope - al dan niet gesubsidieerde -
arbeidskrachten van een diploma en bijbehorende salarisverhoging te voorzien.
Bij de inburgering van nieuwkomers wordt EVC nog weinig ingezet. Het ministerie
van VWS stuurt bijvoorbeeld een groot deel van de buitenlandse artsen direct
terug de collegebanken in. ‘Moet je iemand die in Irak tien jaar als internist
heeft gewerkt dat aandoen?’
Het hele artikel is te lezen in In: Zorg + Welzijn 19,
20 november 2002
Twee maanden na verschijning wordt het artikel in het archief op deze
website geplaatst.