Directeur M. Koppert van het verzorgingshuis Molenhof in
Zwolle: ‘Wij zien inderdaad dat de jongere generatie verzorgenden
minder kennis in huis heeft over geloof dan het oudere personeel. Maar het lijkt
me wat ver gaan om daarom in opleidingen meer nadruk te leggen op geestelijke
stromingen. De Molenhof heeft, net als de meeste andere verzorgingshuizen, een
pastoraal werker en een humanistisch raadsvrouw in huis. Deze mensen zijn
deskundig en praten regelmatig in groepjes over zingeving en levensvraagstukken.
Bewoners kunnen bij hen terecht als ze daar behoefte aan hebben. Dat lijkt ons
wel voldoende. Ouderen die last hebben van depressiviteit kunnen beter naar een
psycholoog gaan.’
Ernst-Jan Scheerder, beleidsmedewerker van het katholieke
verzorgingshuis het Fraterhuis in Tilburg: ‘Wij vinden dat ons
personeel zijn best moet doen zich in te leven in de bewoners van ons huis. Maar
ze hoeven niet per se veel te weten over het katholieke geloof, daar worden ze
ook niet op aangenomen. Wel geven we zelf voorlichting aan onze verzorgers. Een
frater geeft eens een lezing over bejegening van ouderen of we laten
bijvoorbeeld een video zien over religieuze riten voor ouderen met dementie.
Maar om nu veel meer aandacht aan religie te schenken in de opleidingen lijkt me
wat overdreven. Het gaat erom dat ons personeel bewoners respectvol
benadert.’
Bewoonster van verzorgingshuis Rivierenhof in Zwolle, mevrouw
Langevoort (91): ‘Ik ben hervormd, en ik praat wel eens met de zusters
over het geloof. Als ik merk dat zij er ook iets van weten, komt er vanzelf een
gesprek op gang. Dat vind ik erg fijn. Of gelovige ouderen gelukkiger zijn, dat
weet ik niet. Ik weet wel dat ik na dit leven behouden aan zal komen. Dat geeft
een gerust gevoel.’
Johan van der Spek, beleidsmedewerker opleidingen en
arbeidsmarkt van de WoonZorg Federatie (WZF): ‘Er is in de
beroepsopleidingen gezocht naar een goede balans tussen alle aspecten die nodig
zijn voor een goede zorg. (WZF beslist mee over de eindtermen van
zorgopleidingen, red.). Maar het is natuurlijk goed dat er wordt nagedacht over
hoe het nog beter kan. Waar het om gaat, is dat opleidingen competente
medewerkers afleveren. Mensen die als ze een cliNnt ontmoeten met een voor hen
onbekend geloof, het initiatief nemen om daar kennis over te verwerven. Het gaat
om de werkhouding. Je hebt immers wel enige kennis nodig van religie om die te
kunnen respecteren.’
Roos Verheggen, deskundige ouderenzorg van de beroepsvereniging
STING: ‘Het lijkt ons moeilijk om binnen opleidingen vast te leggen wat
studenten allemaal over religies moeten weten. Geloofsbeleving is zo iets
persoonlijks. We zouden het wat breder willen trekken. Er zou in de opleidingen
wel meer aandacht kunnen zijn voor de belevingswereld van ouderen en zingeving
in het algemeen.’
Dominique de Vries, docent Ethiek aan de opleiding
Verpleegkunde van de Hogeschool Windesheim in Zwolle: ‘Geestelijke
stromingen vormen geen expliciet onderdeel in ons onderwijsprogramma. Maar
religieuze aspecten komen wel aan de orde. Wij werken volgens het Probleem
Gestuurd Onderwijs (PGO), dat wil zeggen met thema’s en taken. In een onderdeel
als Levensverhaal van de Zorgvrager, komen geloofskwesties natuurlijk wel naar
voren. Maar het is niet zo dat studenten alles moeten weten van verschillende
geloven en levensvisies. Het ligt eraan hoe studenten hun taken uitwerken, ze
kunnen zelf kiezen hoeveel aandacht ze besteden aan zingeving. Hoewel er op onze
opleiding nog steeds streng christelijke studenten rondlopen, wordt de spoeling
wel dunner.’
Dick Meerman, docent Ethiek van de Verpleegkunde opleiding van
de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen: ‘Prima dat Braam pleit voor meer
aandacht voor geestelijke stromingen in de opleidingen gezondheidszorg. De
ziekenzorg vergrijst steeds meer. Daardoor zal de behoefte aan zingeving in de
zorg toenemen. Ons onderwijs is sinds kort probleemgestuurd, dus het vak Ethiek
bestaat niet meer. Bij ons krijgen de studenten in het propedeusejaar wel een
brok ouderenzorg, later in de opleiding is er ook nog aandacht voor geriatrie.
In die thema’s komen wel ethische kwesties aan de orde, waarin
geloofsovertuigingen een grote rol kunnen spelen. Om fatsoenlijk met cliënten om
te kunnen gaan moeten studenten daar wel iets van weten, vind ik.’/Jeannine
Westenberg