Dit blijkt uit een inventarisatie van het zorg-ict expertisecentrum NICTIZ in samenwerking met beroepsvereniging VenVN en brancheorganisatie ActiZ. Zorginstellingen zijn vooral bezig met de automatisering van administratieve en financiële gegevens. Binnen diverse instellingen wordt wel gewerkt aan een zorginhoudelijke deel van het elektronisch cliënt dossier, maar de uitwisseling van zorginhoudelijke gegevens tussen instellingen gebeurt vooral op papier.
Verschillende versies
Volgens het NICTIZ werkt het overdragen op papier onzorgvuldigheid in de hand. Dat blijkt bijvoorbeeld uit slecht leesbare dossiers en verschillende versies van één dossier die rondgaan. Dit gaat ten koste van de patiëntveiligheid en zorgt voor extra werk aan navragen en fouten herstellen.
Zorgleefplan
Positief is dat de overdrachtsformulieren voor het grootste deel wel de informatie bevatten die er volgens het Kwaliteitskader verantwoorde zorg ook in moet staan. Deze onderwerpen komen ook weer terug in het zorgleefplan, dat voor de cliënt wordt opgesteld.
Begrippenkader
Het komt ook voor dat verschillende hulpverleners en instellingen verschillende termen gebruiken. Ook dit werkt verwarring en fouten in de hand. Elektronische dossiers hebben volgens het NICTIZ het voordeel dat zij de betrokken instellingen en zorgverleners dwingen om de begrippen die zij gebruiken op elkaar af te stemmen.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.