De keukentafelgesprekken, een luisterend oor en de deskundigheid van de medewerkers worden hoog gewaardeerd door mensen die gebruik maken van Wmo-voorzieningen in Groningen. De tevredenheid over het contact met de gemeente en met de hulpverlener neigt naar 90 tot 95 procent. Dat blijkt uit een cliëntervaring-onderzoek voor de Wmo van het Sociaal Planbureau Groningen.
Wmo-client serieus genomen
Ruim 9000 cliënten die gebruik maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) werden benaderd. In totaal vulden 4088 van hen het vragenformulier in. Vier op de vijf cliënten lieten weten dat de ervaringen met de ambtenaren die de regeling uitvoeren positief zijn. In het onderzoek over 2017 voelde 87 procent van de Wmo-cliënten zich serieus genomen door de medewerker die het (toegangs-)gesprek voerde. In 2015 was dat nog 81 procent.
Kwaliteit van de Wmo-ondersteuning
De onderzoekers informeerden naar de hulpvragen waarmee de cliënten op de gemeente afstapten. Meer dan 80 procent daarvan had betrekking op hulp in de huishouding. Andere vragen gingen over collectief vervoer (65 procent), gebruik van scootmobiel of rolstoel, of aangepaste voorzieningen in huis. Meer dan 80 procent van de deelnemers aan het onderzoek toont zich tevreden met de oplossing die na de gesprekken uiteindelijk uit de bus rolde. Ook de kwaliteit van de ondersteuning wordt door de cliënten gewaardeerd. Gemeenten werken met onafhankelijke cliëntondersteuners.
Lees meer over het onderzoek naar de Wmo in de provincie Groningen>>