Gemiddeld 281 gemeenten krijgen meer geld per inwoner. 160 gemeenten gaan erop achteruit, zo blijkt uit de brief . De elementen ‘langdurig medicijngebruik’ en ‘het gemiddelde inkomen van huishoudens’ zijn aan het model toegevoegd, zo schrijft de staatssecretaris. De gemeenten die er volgens de nieuwe methode het meest op achteruit gaan, zijn vooral de ‘rijkere’ gemeenten: Laren (-38 euro per inwoner), Bloemendaal (-37 euro) en Wassenaar (-33 euro). Maar ook Rozendaal (-35 euro) en Schiermonnikoog (-34 euro) leveren in. Amsterdam wordt van de grote gemeenten het meest gekort en krijgt met -1 euro per inwoner zo’n 5,3 miljoen euro minder Wmo-geld.
De gemeenten die meer Wmo-geld krijgen, zijn vooral de kleinere. Goedereede (11.507 inwoners) krijgt 24 euro meer per inwoner, gevolgd door Woensdrecht (21.717 inwoners) met 20 euro meer en Rucphen (22.568 inwoners) krijgt 19 euro meer.
Bezwaar
Wmo-wethouder Otwin van Dijk van de gemeente Doetinchem is woordvoerder van zo’n 90 nadeelgemeenten die bezwaar hadden tegen het zogenaamde ‘objectieve verdeelmodel’ dat sinds 2008 werd gehanteerd. ‘Die verdeling was gebaseerd op het aantal ouderen, jongeren, armen etcetera van de gemeente. Maar toch kon het zo zijn dat gemeenten met relatief veel ouderen met een laag inkomen, minder geld kregen dan gemeenten waar ouderen met een hoger inkomen wonen’, legt Van Dijk uit.
Game
De wethouder is daarom ‘heel blij’ dat de elementen langdurig medicijngebruik en het gestandaardiseerd gemiddeld inkomen van huishoudens ook bij het verdelen van Wmo-geld wordt betrokken. De effecten van de verschuiving tussen ‘rijke’ en ‘arme’ gemeenten zijn echter wel minder dan hij gehoopt had. ‘Niet alle nadeelgemeenten gaan erop vooruit, maar het gaat mij erom dat het eerlijker wordt verdeeld. Als je daardoor nadeelgemeente wordt of blijft, dan is dat all in the game.’
Aanvaardbaar
Ook de VNG ziet graag een eerlijke verdeling. Sandra Korthuis: ‘Wij kregen inderdaad ook de indruk dat de verdeling een onevenredig negatief effect had op sommigen gemeenten. Binnenlandse Zaken heeft prima onderzoek verricht en de nieuwe verdeelsleutel is zeer aanvaardbaar. De VNG heeft er daarom ook mee ingestemd.’
Afgeraffeld
Van Dijk heeft nog wel enkele vraagtekens die hij met een eigen onderzoek hopelijk over anderhalve maand kan verduidelijken. Namelijk: hoe zwaar worden het langdurig medicijn gebruik en gemiddeld inkomen meegerekend? Klopt de verdeelsleutel wel als de gemeenten straks nog meer taken van het Rijk krijgen en is het onderzoek naar de verfijning niet afgeraffeld? Korthuis laat weten dat als blijkt dat daar ‘gekke dingen’ uitkomen, dat de VNG dat zal bespreken met het ministerie.
Merkwaardig
Van Dijk: ‘Het model wordt ingevoerd terwijl het hele onderzoek naar de verfijning nog niet is afgerond. Wij waren in Doetinchem nog bezig om de door Binnenlandse Zaken opgevraagde gegevens te verzamelen. Dan is het op z’n minst merkwaardig dat er nu al een model komt. Ik hoop in ieder geval dat de discussie nog niet klaar is.’ Korthuis geeft aan dat als de sleutel niet per 2011 zou worden ingevoerd, er niets verandert en de nadeelgemeenten met dezelfde problemen blijven zitten. ‘Bovendien was er geen reden om niet met dit aanvaardbare voorstel in te stemmen.’
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Bron: Foto: Stock.xchng