Daarvoor waarschuwen onderzoekers van KPMG die in opdracht van VWS het onderzoek ‘Stoomcursus voor bestuurders’ deden. In de nieuwe Wmo beslist het sociale wijkteam wie waar zorg moet krijgen. Maar niet altijd heeft het wijkteam de expertise in huis om alle problemen op te lossen. Zij zal voor sommige situaties bij experts in de specialistische zorg te rade moeten gaan.
Invloed
Het is belangrijk dat deze experts onafhankelijk zijn, zo waarschuwen de onderzoekers de gemeenten. Want wanneer de expertise van een zorgaanbieder zelf komt, leidt dit mogelijk tot het zogenaamde ‘WC-eend effect’: een deskundige geeft een advies geeft waar hij zelf belang bij kan hebben. De zorgaanbieder kan zijn invloed gebruiken om zoveel mogelijk klanten naar de eigen organisatie te laten doorverwijzen, terwijl een ander aanbieder beter geschikt is.
Advies
Het WC-eend effect kan volgens de onderzoekers worden voorkomen. De experts die een adviserende rol hebben, mogen dicht tegen het wijkteam aanzitten, maar niet zelf het besluit nemen. De experts van verschillende aanbieders kunnen ook samen een advies geven, om ervoor zorgen dat dat eigenbelang niet de overhand krijgt. En voor zeer kostbare en weinig voorkomende vormen van zorg kan een bekrachtiging door een derde expert gevraagd worden, zoals een gemeentelijk loket of een onafhankelijk expert.
Regie
Jan Telgen, hoogleraar Inkoopmanagement bij de Universiteit Twente, waarschuwde in het Z+W magazine van november 2013 al voor het WC-eend effect. Hij adviseert de gemeenten: ‘Houd de regie zelf in handen en geef die niet af aan de zorgaanbieders.’ Vooral grote organisaties zeggen: geef mij maar een wijkgerichte opgave met bijbehorend budget, dan lossen wij daar alle problemen op. Telgen zou daar niet voor kiezen, want degene die het plan maakt, mag geen belang hebben bij wat in dat plan staat. ‘Anders krijg je al snel: “wij van WC-eend adviseren: WC-eend”.’ Een onafhankelijke regisseur vanuit de gemeente kan dit voorkomen, benadrukt Telgen.
Het vormgeven van de transitie ten tijde van de gemeenteverkiezingen is een recipe for disaster, beweert Jan Telgen, hoogleraar Inkoopmanagement bij de Universiteit Twente. Hij is bezorgd, maar heeft ook hoge verwachtingen van de gemeenten. Zolang de regie maar bij de gemeente blijft, waarschuwt hij in Zorg + Welzijn magazine van november. Lees hier meer >>
Als ik het wel heb is er keuzevrijheid voor de cliënt. Dus er is geen sprake van doorverwijzen door de wijkteams, ,maar van indiceren. Daarna mag de cliënt kiezen welke aanbieder hij wens om de zorg af te nemen. De medewerker van het wijkteam heeft gewoon een lijstje met gecontracteerde aanbieders. Medewerkers van een wijkteam zijn uiteraard terughoudend met het adviseren van een bepaalde zorgaanbieder.
waar haalt het wijkteam de kennis bij het wmo loket en doien zij het als werk of hobby en als zij iemand niet moeten is hij of zij dan geslachtofferd of hoe denkt men dat te doen een wijkteam mot dan uit een andre regio komen ant anders is het ons kent ons. dus geen onbevoordeeld team
Verwijzen naar de tweede lijn, kan alleen via de huisarts. Zo eenvoudig is het niet meer om bij de tweede lijn in zorg te komen!
Het onafhankelijk beslissen, wie zorg nodig heeft, vraagt wel om een culturele omslag ( transitie) van de ambtenaren die namens de gemeenten moeten beslissen, want die zijn opgeleid om de verantwoording te leggen bij instanties buiten de gemeente. Dit geldt niet alleen voor de Zorg, ook voor de Volkshuisvesting, Gezondheidszorg en Onderwijs. Daar is het tot nu toe een plicht geweest t om de verantwoording en de beslissing te leggen bij de desbetreffende WC eenden die altijd WC eenden zullen inschakelen.
Als ik de kop van het artikel lees schiet bij mij gelijk de volgende gedachte naar boven: zoals de waard is vertrouwt hij zijn eigen gasten.
Denk dat het risico net zo groot is dat wijkteams te zwakke hulp inzetten met doorverwijzing naar de eigen 1e lijnsorganisatie waar men veelal vandaan komt. Risico op ‘zorggehobby’ of ‘doormodderen’ door een mix van vermeende expertise en redderssyndroom is zeker zo gevaarlijk!
Laat eerst het wijkteam bewijzen dat het niet gebruikt wordt als verlengstuk van de gemeenten (die i.i.g bij G12 rondom Arnhem kleine innovatieven niet uitnodigd bij werving aanbesteding zorg en ‘vergeet’ te informeren over het recht op PGB), net als de gebiedsteams.