Door Alexandra Sweers – Het kantoor, dat de eigen bijdrage voor de AWBZ en de Wmo int, maakte eerder dit jaar fouten waardoor de eigen bijdrage voor bewoners veel hoger uitviel. Het bureau Berenschot deed vervolgens in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) onderzoek naar de werkwijze van het CAK. De vraag was of het kantoor op zijn taken berekend is en of de aansturing van de organisatie kan worden verbeterd.
Verantwoordelijk
Een groot deel van de problemen wordt veroorzaakt door de gegevens die andere partijen aanleveren, blijkt uit het onderzoek. De informatie die het CAK nodig heeft, komt via onder meer de gemeentelijke basisregistratie, de gemeenten, de Belastingdienst, de zorgkantoren en de Sociale Verzekeringsbank uiteindelijk bij het kantoor terecht. Volgens de onderzoekers zijn er al problemen aan het begin van de informatieketen, maar het CAK wordt uiteindelijk door de burger verantwoordelijk gehouden.
Stuurgroep
Om de problemen te verhelpen zijn er afspraken gemaakt over de informatie die de Belastingdienst aanlevert. Ook wordt de afhandeling van complexere dossiers versneld door de capaciteit van het bestaande team voor ‘moeilijke gevallen’ te verdubbelen. Om de informatieketen te verbeteren, komt er meer overleg tussen VWS en de partijen in de keten. VWS stelt ook een stuurgroep in om de afspraken vast te leggen.
Tegemoetkoming
Deze stuurgroep wordt ook ingezet om de invoering van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) te begeleiden. Op 1 januari treedt deze wet in werking en het CAK speelt een belangrijke rol hierin. Volgens het onderzoek zijn alle betrokkenen in staat om op tijd de juiste informatie aan te leveren en is de publiekscampagne al in de maak.