Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Hoe ondersteunt het AMHK jou als professional?

Werk jij in de jeugdzorg, het onderwijs, de maatschappelijke ondersteuning, de ggz of de kinderopvang? Dan val je onder de wet Verplichte Meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Wat doet het AMHK voor jou wanneer je mishandeling of geweld signaleert?
Hoe ondersteunt het AMHK jou als professional?
Foto: ANP

Wanneer  je huiselijk geweld of kindermishandeling signaleert, dan moet je als professional een aantal stappen van de meldcode volgen. Je brengt dan de signalen in kaart, overlegt met een collega of een AMHK-deskundige, je spreekt de cliënt erop aan en je weegt af of je een melding maakt of zelf hulp organiseert.

Wat doet het AMHK voor jou in het geval dat je kindermishandeling of huiselijk geweld signaleert?

Het verschil tussen een advies en een melding

Wanneer je bij het AMHK aanklopt voor een advies, dan legt het AMHK geen gegevens vast van het gezin. Je hebt alleen contact met de adviseur bij het meldpunt. Doe je een melding, dan legt het AMHK wel de gegevens vast

Afgelopen zomer zijn de fusieplannen voor het samengaan van het Steunpunt Huiselijk Geweld en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) verwezenlijkt. Door de fusie wordt de aanpak van geweld in huiselijke kring en kindermishandeling geïntegreerd. Lees meer>>

Wat kun je bij een adviesvraag verwachten?

De contactpersoon bij het meldpunt vraagt naar welke stappen je al eerder hebt gezet, wat je precies gesignaleerd hebt en hoe ernstig het lijkt. Ook word je gevraagd hoe je bij het gezin betrokken bent, of er minderjarigen als slachtoffer of getuigen bij betrokken zijn. Kun je als professional het geweld bespreken en aanpakken en hoe het AMHK je daarin zou kunnen ondersteunen.

Hoe ziet die ondersteuning eruit?

Het AMHK kan je ondersteunen in de voorbereiding van gesprekken met het gezin waar je signalen van geweld of mishandeling krijgt. Ook tijdens de gesprekken kun je ondersteuning krijgen. Het AMHK kan ook helpen bij het opstellen van een veiligheidsplan en bij je teamoverleg aanwezig zijn waar de te nemen stappen besproken worden.

Wie is er verantwoordelijk?

Wanneer je om advies vraagt, blijf jij zelf verantwoordelijk voor de aanpak en voor de stappen die je moet nemen. Het AMHK is verantwoordelijk voor het zorgvuldig adviseren. Het AMHK neemt bij een advies zelf geen actie richting het betrokken gezin.

Wanneer zet je een advies om in een melding?

Als het AMHK kan bij een adviesvraag adviseren om toch een melding te doen. Dat bepaalt het meldpunt aan de hand van de ernst en de aard van de signalen en of jij als professional de mogelijkheid hebt om de signalen op een adequate manier op te pakken. Jij bepaalt zelf of je een adviesvraag omzet in een melding. Wanneer je dat wilt doen, moet je de melding wel eerst met je cliënt bespreken. Tenzij het de veiligheid van en de vertrouwensband met de betrokkenen verstoort raakt. Wil je tegen het advies van het AMHK in toch geen melding doen, dan zal de leidinggevende van het AMHK contact opnemen met de directie van jouw organisatie om je besluit te heroverwegen.

Hoe wordt je adviesvraag geregistreerd?

Van ieder advies worden gegevens vastgelegd op naam van de aanvrager. Tenzij je daar bezwaar tegen maakt. De namen en gegevens van de cliënten waarover het gaat, worden niet vastgelegd

Deze informatie komt uit het VNG-model Handelingsprotocol voor Veilig Thuis. Download hier het volledige model>>

Heb je Zorg + Welzijn magazine al eens gelezen? Blader hier een van onze nummers door >>
En we hebben een mooi aanbod voor je: nu meer dan 40% korting op een abonnement >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.