Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Wat hebben we nodig in het sociaal domein?

Welke kwaliteiten moet de sociaal werker tegenwoordig hebben? Stel in ieder geval kritische vragen en gebruik je verstand, luidt het devies.
Femmianne Bredewold en Albert Jan Kruiter
Femmianne Bredewold en Albert Jan Kruiter. - Foto: Eut van Berkum en Groen Fotografie

‘Wat we nodig hebben in het sociale domein is gezond verstand. En vooral professionals die gezond verstand kunnen toepassen’, zeg Albert Jan Kruiter van het Instituut voor Publieke Waarden. ‘Regels, protocollen en formats gaan ten koste van gezond verstand. Oplossingen die iedereen kan bedenken, zoals het voorkomen van het uit huis zetten van een gezin vanwege huurschuld, zijn extreem lastig uit te voeren. Omdat iedere betrokkene slechts een deel van het probleem overziet, en andere regels moet volgen.’

Zie oplossingen

‘De goede sociaal werker ziet per definitie integrale oplossingen, waar specialisten maar een deel van de oplossing zien. Daarom ligt de toekomst van het sociaal domein en van de sociaal  werker in het toepassen van het gezond verstand. In het mogelijk maken van integrale oplossingen. Niet zozeer in specialistische plannen, maar in generalistische en uitvoerbare oplossingen. Die vorm van gezond verstand is schaars in het sociaal domein.’

Welke eigenschappen moet een goede sociaal weker volgens jou hebben?

Ben je het eens met Femmianne en Albert Jan? Laat het ons weten via de reageerknop >>

Stel vragen

‘Stel kritische vragen’, adviseert Femmianne Bredewold. Zij onderzoekt de inzet van de professional voor de zelfredzaamheid. ‘Wat ik in interviews met professionals in het veld mis, is constructieve kritiek op de nieuwe manier van werken die bijvoorbeeld vorm krijgt in de wijkteams. Iedereen die ik spreek is laaiend enthousiast om bijvoorbeeld het sociale netwerk te betrekken bij de zorg. Maar er zitten ook grote gevaren aan het nieuwe beleid.’

Vraag je af: wat doe ik?

‘Ik denk dat de sociale professional pal voor zijn cliënt moet staan en kritische vragen moet stellen aan de eigen organisatie over het nieuwe beleid en de invulling daarvan. En nog één ding:  professionals hebben de neiging om “de buurt” wel heel letterlijk te nemen. Als het buurthuis er is, dan is de wijk ingericht. Dan val je in geijkte patronen van koffie drinken en ontmoeting, zonder te bedenken of het eigenlijk wel goed is voor de cliënt. De sociale professional moet reflexief zijn en zich altijd afvragen: “Wat doe ik en hoe komt dat aan bij de cliënt”.’

Wie wordt de Sociaal Werker van het Jaar 2015?

Ken jij die ene sociaal werker die vol energie en passie zijn of haar vak uitoefent? Die altijd vernieuwende ideeën heeft en voor wie geen brug te ver is? En daar ook nog eens bevlogen over kan vertellen? Geef hem of haar dan op voor de jaarlijkse verkiezing Sociaal Werker van het Jaar 2015 via www.zorgwelzijn.nl/verkiezing.

6 REACTIES

  1. Decennia lang heb ik mijn eigen weg uitstekend kunnen volgen..Ik heb ruim 45 Bezwaar,-en beroepszaken en juridische procedures nodig gehad om i.i.g. de benodigde  ontheffingen op verboden om ligplaats te nemen, afgewacht en met inschakeling advocatuur ’n ligplaatsvergunning van de gemeente gekregen. Met al mijn klachten, bezwaren en reacties heb ik getracht om alle betrokkenen te laten leren van het gebeuren. De Bezwaarschriften waren niet bedoeld om koppen te laten rollen, m’n gelijk ten koste van alles en iedereen te halen maar om te voorkomen dat er omstandigheden worden gecreeerd die schrijnende toestanden teweeg brengen. Omdat ik zeker wist dat de wat minder mondige burger constant de dupe was door onjuiste tenuitvoeringsleggingen op de werkvloeren van dienstverlenende overheden. Ik kom met oplossingen waarmee op den duur vele bedrijfstakken, diensten en afdelingen van gesubsidieerde instellingen en organisaties, niet meer nodig of in veel mindere mate aanwezig/nodig zullen zijn. Ook de overheden kunnen verder inkrimpen.Men neemt mij dan ook niet serieus hetgeen een behoorlijke clichématige schets is van de werkelijkheid, maar wel waar! Burgerkracht wordt expres afgehouden wanneer de eigen betrekkingen op het spel staan……..?!

  2. Lees alle reacties
  3. Iedereen moet zijn gezond verstand gebruiken. Het is echter het systeem, geld dat (veelal op korte termijn) regeert. Positief kritische mensen die boven het proces staan en willen staan, zijn of worden wegbezuinigd. Daar is gaan werk / geld voor over. Op enkele spaarzame gemeenten na.
    Waar bij nieuwe verkiezingen het weer afwachten is welke wethouder zijn stempel wil drukken. Goede welzijnsmanagers die voor inhoud staan, ongeacht hun eigen betrekking, zijn veelal ook ver te zoeken. Het sociale werkveld is een mijnenveld.

  4. Het gezonde verstand van de professional voorop die integrale oplossingen ziet? Nee, voorop moet staan: de klant zelf ( en/of mantelzorger) komt met goede oplossingen, faciliteer die, steun die, bespreek die met de klant en maak die mogelijk als professional, dát is je belangrijkste rol.

  5. Professionals met gezondverstand die integrale oplossingen zien? Waar blijft de klant zelf. Voorop moet staan de klant zelf ziet goede oplossingen, faciliteer die, steun die en bespreek die met de klant, dàt en niets anders moet het uitgangspunt zijn en niet het gezonde verstand van de prof.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.