Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Wat heeft dit kind?’ is de verkeerde vraag, vinden onderzoekers en jeugdwerkers

Kinderen die het thuis moeilijk hebben, vertonen gedrag dat binnen het keurslijf van school snel tot vermoedens van autisme of adhd kan leiden. We kijken te individualistisch naar hen, vindt onderzoeker Bert Wienen, en we psychologiseren te veel. Twee jeugdwerkers herkennen dat: ‘We moeten durven vragen hoe het thuis gaat.’
© Daniel / Stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell)

Op de cluster 4-scholen van Orion, een Amsterdamse stichting voor speciaal lager en voortgezet onderwijs, hebben veel leerlingen adhd, autisme of een ander medisch label. Ze hebben ernstige gedrags- en psychiatrische problemen: korte lontjes, moeilijk te reguleren emoties en angst- of concentratieproblemen. ‘Sommige kinderen hebben een dossier met vier diagnoses in één onderzoek, anderen ondergaan jaarlijks nieuwe onderzoeken, waar steeds een ander label uitkomt’, schetst orthopedagoog-generalist Michiel Asselman. Maar volgens hem zegt dat allemaal weinig

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.