‘Veel mensen weten niet wat ze zelf kunnen doen als ze met een wachtlijst te maken krijgen. Met “Weg van de wachtlijst” informeren we bijvoorbeeld ouders waar zij terecht kunnen als hun zoon of dochter onverhoopt op een wachtlijst komt te staan.’ Dit is te lezen in de informatiebrief voor professionals.
Gezamenlijke verantwoordelijkheid
De organisatoren van de campagne doen een dringende oproep aan professionals: ‘Wij willen u vragen om contact te houden met kinderen en jongeren die op een wachtlijst staan en hen te ondersteunen, mogelijk met tijdelijke hulp of zorg. Samen hebben we een verantwoordelijkheid om kinderen en jongeren die langer dan de treeknormen (vier weken tot de intake en tien weken tot de behandeling) moeten wachten, eerder of ergens anders passende zorg te bieden, in overleg met de ouders. Dat geldt ook voor kinderen en jongeren die tijdens het wachten op zorg snel achteruit gaan.’
Toolbox
Professionals die gehoor willen geven aan deze oproep, kunnen gebruik maken van de speciaal ontwikkelde toolbox die naast een informatiebrief bestaat uit posters, een countercard en flyers. ‘Deze wachtlijstinformatie is speciaal ontwikkeld voor onder andere de wachtkamer, wijkteams, het Wmo-loket, het CJG en andere jeugdhulpaanbieders.’ De toolbox kan via de website van Weg van de wachtlijst besteld en/of gedownload worden.
Wachttijden langer dan de afgesproken ‘Treeknormen’ zijn in de ggz onacceptabel. Dat vinden ministerie, zorgverzekeraars en hulpverleners. Om de huidige lange wachtlijsten aan te pakken hebben ze daarom ‘ingrijpende’ afspraken gemaakt. Lees meer >>