Vooral patiënten (40%) wisten in de curatieve zorg veel punten van verspilling aan te geven. In de langdurige zorg wisten veel zorgverleners (25%) waar er geld, tijd en moeite verspild wordt. Bij tachtig procent van de meldingen zijn ook oplossingen aangedragen. Dat was ook de bedoeling van het meldpunt: naar oplossingen zoeken met alle partijen in het zorgveld.
Hulpmiddel
Waar het gaat om verspilling van genees- en hulpmiddelen, zeggen de melders dat er voor te lange periodes wordt voorgeschreven. De verpakkingen zijn te groot of er wordt een nieuw hulpmiddel voorgeschreven terwijl het oude nog goed is. Hergebruik en betere samenwerking tussen voorschrijvers zou kunnen bijdragen aan de oplossing, menen de melders.
Opdagen
In de curatieve zorg wordt vooral melding gedaan van dubbele of onnodige behandelingen en te hoge of onterechte declaraties. Patiënten kunnen er zelf ook wat van: door niet op te komen dagen bij een afspraak of te makkelijk gebruik te maken van de huisartsenpost of spoedeisende hulp wordt er veel geld en tijd verspild.
PGB
Binnen de langdurige zorg worden de meeste meldingen gedaan over het persoongebonden budget (pgb), de indicatiestelling en te veel papierwerk door regels en protocollen. De melders signaleren fraude en geven aan dat het betalen van de mantelzorger uit het pgb verspilling oplevert. Steeds opnieuw indicaties aanvragen kost ook veel tijd en geld. Om dit tegen te gaan adviseren zij meer controle op fraude en meer regie voor de organisatie, de verpleegkundigen en de cliënt.
Ga hier naar het Landelijk Meldpunt Verspilling in de Zorg >>