Maarten van der Weijden bezoekt onder andere de zorgverleners die hem in zijn ziekteproces hebben bijgestaan in het VUmc in Amsterdam. ‘Ik ben heel dankbaar voor de zorg die ik heb gehad in de tijd dat ik ziek was. Ik was in goede handen en dat gaf mij vertrouwen in mijn herstelproces. Daarom draag ik de sector Zorg en Welzijn een warm hart toe en zet ik mij graag in voor de Week van Zorg en Welzijn.’ Om de kick-off van de Week van Zorg en Welzijn extra kracht bij te zetten is gekozen voor een (volledig gesponsorde) helikopter, waarmee Van der Weijden op 13 maart zorg- en welzijnsorganisaties in het hele land bezoekt.
Maak kennis met kunde
Voor het vijfde achtereenvolgende jaar voert de grootste sector van Nederland campagne, dit jaar onder het motto ‘Maak kennis met kunde’. Het doel is de veelzijdigheid van Zorg en Welzijn te tonen, de nieuwe ontwikkelingen laten zien en vooral de mensen die er werken in de schijnwerpers te zetten. Belangstellenden, buurtbewoners, (aankomende) studenten, vrijwilligers, cliënten en mantelzorgers kunnen komen kijken naar het werk van de 1,2 miljoen medewerkers en 450.000 vrijwilligers die zich dagelijks met passie en professionaliteit inzetten voor hun cliënten en patiënten.
Televisie en krant Zorg en Welzijn
De hele week zijn tweemaal per dag afleveringen te zien van Heel Holland Zorgt bij SBS6 waarin de Week van Zorg en Welzijn centraal staat. Een aantal bekende Nederlanders loopt mee bij zorg- en welzijnsorganisaties. Ook ontmoeten zij medewerkers en patiënten om zo uitgebreid kennis te maken met de sector. Wilfred Genee, Roy Donders, Wolter Kroes en Monic Hendrickx doen mee. YouTuber Niek Roozen gaat elke dag op stap om op geheel eigen wijze verslag te doen van verschillende beroepen uit de sector. Daarnaast ontvangen ruim zes miljoen huishoudens een speciale krant over Zorg en Welzijn.
Wat gaat jouw organisatie doen tijdens de Week van Zorg en Welzijn? Blader voor inspiratie eens door het ideeënboekje >>
Open Dag van Zorg en Welzijn
Veel zorg- en welzijnsorganisaties organiseren op de laatste dag van De Week, zaterdag 18 maart, een open dag. Traditiegetrouw bezoeken honderdduizenden Nederlanders één van de geopende locaties om met eigen ogen te zien wat voor werk er wordt verzet. Een groot aantal bekende Nederlanders neemt ook een kijkje, waaronder Jochem van Gelder, Rick Brandsteder, Natasja Froger, Do, Gerda Havertong, Rob Geus, Loïs Lane en Koert-Jan de Bruijn. Maarten van der Weijden moedigt via onder andere een radiocampagne iedereen aan om een kijkje te komen nemen bij één van deze locaties.
RegioPlus
De Week van Zorg en Welzijn is een initiatief van het landelijk dekkend samenwerkingsverband van veertien regionale werkgeversorganisaties. Zij houden zich onder meer bezig met de arbeidsmarkt van Zorg en Welzijn. De werkgeversorganisaties werken samen met Stichting RegioPlus die de Week van Zorg en Welzijn coördineert. Het doel van de campagne is het bevorderen van een inspirerend, veelzijdig en realistisch imago van de sector Zorg en Welzijn.
Kijk voor meer informatie op de website of de Facbeookpagina van de Week van Zorg en Welzijn of volg hen op Twitter.