Moeilijk is het eigenlijk niet om sociaal werkers voor de organisatie te werven, zegt directeur Gon Mevis van welzijnsorganisatie ContourdeTwern in Tilburg eo. ‘Wij hebben een positief imago, onze sociale professionals zijn van betekenis in de samenleving. We zijn vooruitstrevend en actief bezig met sociale vraagstukken van kwetsbare mensen. Daarom kennen de mensen ons en willen professionals ook graag voor ons werken.’
Sociaal werk ontwikkelen
Deze Week van Zorg en Welzijn staat in het teken van zij- en her instromers op een vrij krappe arbeidsmarkt. Dat geldt eigenlijk vooral voor de zorgsector, waar het tekort aan personeel groot is en groter wordt. In de welzijnssector is men vooral bezig om het sociaal werk zichtbaar te maken en te ontwikkelen. Dat is niet altijd gemakkelijk. ‘Wij gaan regelmatig de straat op, in zichtbare kleding’, vertelt Evelien Ribbens, directeur van welzijnsorganisatie Mens De Bilt. ‘Sociaal werkers zijn bescheiden mensen, die niet direct de aandacht naar zich toe trekken, ze zijn er voor de cliënt. Het verhaal vertellen over wat je doet en hoe je werkt, is een manier om jezelf aan de mensen te laten zien.’
Sociale kaart
Beide directeuren hebben niet direct een tekort aan medewerkers. Mens De Bilt heeft wel moeite om medewerkers voor de indicatiestelling in de wijk te vinden. Ribbens: ‘De arbeidsmarkt wordt afgeroomd door detacheringsbureaus. Wij hebben deze professionals liever in dienst dan dat we ze moeten inhuren. Omdat de binding met de organisatie en met de gemeente waar je in werkt belangrijk is. Je moet als professional een beeld hebben van de sociale kaart in je wijk en in je gemeente.’
Vakbekwaamheid
ContourdeTwern heeft weinig problemen met het werven van mensen. Gon Mevis: ‘Ik denk dat een belangrijke reden is dat wij onze professionals de ruimte geven om te groeien. Door ze te stimuleren goede ideeën te ontwikkelen, en professionals de tijd te geven die ideeën ook uit te voeren. We bieden een uitgebreid trainingsprogramma om aan de vakbekwaamheid te werken. We zijn afgestapt van beoordelingsgesprekken en praten tegenwoordig over “wat zijn jouw doelen als professional?”. Ook als die doelen buiten de organisatie liggen, dan werken wij daaraan mee.’
Vraaggericht werken
Ook Evelien Ribbens houdt haar sociaal werkers in de organisatie door ze voldoende ruimte te bieden om eigen plannen te ontwikkelen en uit te voeren. ‘Het sociaal werk is een ingewikkeld vak geworden, je moet vraaggericht werken en zelfredzaamheid ondersteunen. Dat is misschien moeilijker, maar wel uitdagend. Het lukt ons om voldoende professionals aan te trekken. Dat kost wel veel meer tijd dan voorheen, omdat de procedures langer worden om goede mensen te werven. Ik merk dat de kwaliteit van de reacties op vacatures echt omlaag gaat. Het lijkt alsof professionals meer moeite hebben zich goed te presenteren.’