Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Wees een team met je cliënt en mantelzorgers

Neem jij de tijd om stil te staan bij de wensen van je cliënt en zijn mantelzorgers? Dat is de kernvraag voor professionals. ‘Je werkt beter samen door goed te luisteren en ook echt iets te doen met wat je hoort.’

Professionals nemen vaak hun eigen bagage mee in de hulp en ondersteuning aan de cliënt. ‘Het is vaak gemakkelijker het werk gewoon over te nemen’, zeggen Ilse Zwart en Jelle Guijt van Movisie. Zij zijn betrokken bij projecten die de samenwerking tussen mantelzorgers, professional en cliënt versterken. ‘Je bent druk en je hebt geen tijd om stil te staan bij wat je cliënt bezighoudt.’

Team
Guijt en Zwart spraken met tien cliënten van Savant Zorg en hun mantelzorgers. Uit de gesprekken werd bijvoorbeeld duidelijk hoe belangrijk het is dat de professional zich inzet voor een goede relatie met de cliënt en met de mantelzorger. ‘Je zit met drie partijen in een team, hoe kun je samen ervoor zorgen dat dat soepel gaat? Door van elkaar te weten wat je belangrijk vindt en waar je behoefte aan hebt.’

Samenwerken
De 95-jarige Jan Swinkels woont zelfstandig in een flat. Hij en zijn schoondochter Franka werken goed samen met de verzorgenden: ‘Ik stem alles netjes af met de zorg, meestal met de zorgcoördinator Carolien. Soms ga ik even langs bij het kantoor van de zorgaanbieder om iets te vragen. Carolien loopt geregeld mee met de teams en ze werkt zelf ook mee om zorgtaken uit te voeren. Als er problemen zijn, dan zoeken we samen naar oplossingen.’ 

Movisie ontwikkelde het spel Ken je mij? Het spel kan je helpen om een goed gesprek aan te gaan met cliënt en mantelzorger. Het is bijvoorbeeld geschikt om te spelen als je de zorg met cliënt en mantelzorger evalueert. Lees meer>>

Mantelzorger
Jelle Guijt: ‘Het is belangrijk dat professionals geen taken aan mantelzorgers gaan opleggen. Ga eerst het gesprek aan met de cliënt en zijn mantelzorgers, want vaak is er al een zorgnetwerk waar je iets mee kunt organiseren. Vraag je dan af hoe je met dat netwerk kunt samenwerken. Wat willen en kunnen de mantelzorgers en de cliënt zelf doen? Door een open gesprek aan te gaan, leg je de basis voor een goede samenwerking.’  

Taakverdeling
Petra Rooijakkers doet de was voor haar moeder van 91 en ze doet ook vaak de boodschappen. Andere taken, zoals persoonlijke verzorging, huishoudelijke hulp, ontbijt en avondeten, nemen de verzorgenden op zich. Petra: ‘Maar die taakverdeling verandert wel. Laatst kreeg ik in een vergadering te horen dat ik de afwas moest gaan doen. Dat wordt dan van bovenaf opgelegd.’ Die frustratie bij mantelzorgers kun je als professional voorkomen als je het gesprek aangaat.

Verlengstuk
Aandacht is ook noodzakelijk voor de behoeften van de mantelzorgers, benadrukt Movisie-adviseur Ilse Zwart. ‘Professionals zien mantelzorgers vaak als verlengstuk van de zorg en gaan voorbij aan de aandacht en ondersteuning die mantelzorgers zelf soms nodig hebben.’ De 26-jarige Peggy herkent dat. Haar vriend Bart (30) kreeg een paar jaar geleden de diagnose ALS. Hun wereld stond op zijn kop. Peggy: ‘Opeens was ik mantelzorger van Bart. Maar er zit een grens aan wat ik als mantelzorger kan en wil. Wat meer aandacht voor mijn gezondheid kan af en toe geen kwaad.’

Benieuwd naar het volledige verhaal van Bart en Peggy en de andere cliënten en hun mantelzorgers? Lees ‘Samen zorgen: een zorg minder’, met daarin tien verhalen over de samenwerking tussen professional, cliënt en mantelzorger.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.