Door Carolien Stam – ‘Je staande houden in de samenleving terwijl je een licht verstandelijke beperking hebt kun je vergelijken met altijd in de eerste versnelling fietsen: je moet keihard werken om bij te blijven. Dat houdt niemand vol,’ zegt dr. Jelle Drost. Hij is per 1 april benoemd tot lector. ‘Er moet meer erkenning komen voor de problemen die deze groep ondervindt in gezin en maatschappelijk verkeer. Er is meer specifieke hulp hiervoor nodig.’
Snellere herkenning
Het lectoraat is ingesteld door de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL)en Tjallinga Hiem, een expertise- en behandelcentrum voor kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Met het nieuwe lectoraat willen de instellingen bijdragen aan een snellere herkenning en een brede integrale aanpak.
Conflicten
Bij mensen met een licht verstandelijke beperking is er meer dan gemiddeld sprake van voortijdig schoolverlaten, werkloosheid en financiële problemen. Bovendien zijn er vaak conflicten binnen het gezin en in het maatschappelijke verkeer wat leidt tot sociale isolatie.
Herkennen
Om deze problemen aan te pakken kan er veel verbeterd worden. De problematiek moet sneller worden herkend. Een licht verstandelijke beperking is niet zichtbaar en wordt daarom – ook in de hulpverlening – regelmatig over het hoofd gezien. Een tweede belangrijke verbetering is een brede aanpak van de problemen: systeem- en omgevingsgericht. Dat betekent niet alleen kijken naar één persoon met probleemgedrag, maar ook naar het gezin, de school, de buurt, de overheid, de hulpverlening en naar de samenhang hiertussen.
Integrale focus
Hulpverleningorganisaties werken nog vaak langs elkaar heen of er wordt teveel nadruk gelegd op één enkel aspect van de problematiek. Wanneer er geen oog is voor de totaliteit en de samenhang van de problemen, roept het oplossen van het ene probleem onmiddellijk een ander probleem op. Het lectoraat richt zich daarom op een integrale focus op de terreinen van jeugdzorg, welzijn, gezondheidszorg, onderwijs, veiligheid, wonen, werk & inkomen en vrije tijd.
Kenniskring
Jelle Drost is sociaal pedagoog en orthopedagoog. Hij gaat leiding geven aan de kenniskring, waarin verschillende experts hun kennis en ervaring inzetten voor onderwijs, onderzoek en innovatie van het vakgebied. In diverse functies is dr. Jelle Drost sinds de jaren zeventig, vanuit verschillende justitiële jeugdinrichtingen, betrokken bij de problematiek van voornamelijk kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking. Sinds 2001 is hij werkzaam bij de afdeling Orthopedagogiek van de Rijksuniversiteit Groningen.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Tjallinga Hiem