AdSysCo
AdSysCo is een ICT-bedrijf dat zich inzet voor een socialere samenleving. Júist door te erkennen dat menselijke verbinding onmisbaar is, met technologische ontwikkelingen als middel hiervoor. Op de relatiedag op 7 november brengen ze deze visie in de praktijk: verschillende partners komen bij elkaar om met elkaar te verbinden en elkaar te inspireren.
Op loopafstand van Centraal Station Utrecht komen honderd werknemers uit het sociaal domein samen voor de relatiedag van AdSysCo. Ze trappen de dag af met een lunch. De sfeer is gemoedelijk. Verschillende lagen komen samen, van bestuurders tot welzijnswerkers uit de wijk. Waar het sociaal domein in de praktijk soms opgedeeld is in verschillende eilandjes, vervagen hier in Villa Jongerius de grenzen hiervan.
Muzikale verbinding
Trompetmuziek vult de zaal en langzaam valt het stil. Aangestuurd en in beweging gebracht door de trompettist, betreedt een danseres de zaal. Een intuïtieve samenwerking tussen geluid en beweging, twee aspecten die elkaar nodig hebben om tot een mooi resultaat te komen. De danseres verplaatst zich door de honderd aanwezigen en verzoekt hen vervolgens non-verbaal om mee te gaan naar de zaal aan de overkant. Bijzonder om te zien hoe een grote groep met weinig woorden in beweging gebracht kan worden. Dat is dan ook precies waar AdSysCo voor staat: beweging en vooruitgang. Dat vooruitgang met vallen en opstaan gaat weet de danseres goed in beeld te brengen met haar bewegingen.
Blended ondersteuning in de praktijk
Als de laatste aanwezige plaatsgenomen heeft op een stoel in de zaal trapt Rob Hartings, dagvoorzitter, de dag af. ‘Verbinding is de energie die ontstaat als mensen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen, zonder oordeel’, begint hij zijn verhaal.
De intentie van de dag is duidelijk: alle aanwezigen worden uitgenodigd om kennis en ervaring met elkaar uit te wisselen. Willem Schortinghuis van Stichting Nationaal Ouderenfonds is de eerste plenaire spreker die hier uitvoering aan mag geven. Dat technologie een belangrijke rol kan spelen in een sociale samenleving blijkt uit een initiatief dat door het Ouderenfonds ontwikkeld is: De Zilverlijn. Een beldienst waarbij vrijwilligers wekelijks telefonisch contact opnemen met eenzame ouderen, waar er in Nederland 1,8 miljoen van zijn. ‘Een mooi concept, maar het aantal aanmeldingen stelt teleur’, vertelt Schortinghuis.
Hij vraagt hulp aan het publiek. ‘Jullie werken in het veld en hebben goed zicht op de doelgroep, hoe zouden jullie het aanpakken?’ vraagt hij zich hardop af. Verschillende handen schieten de lucht in. ‘Werk samen met welzijnsorganisaties!’, klinkt het. ‘En, zorg dat je ook iemand anders kunt aanmelden via de website.’ Een mooi praktijkvoorbeeld van hoe de relatiedag als brug fungeert tussen verschillende doelgroepen, initiatieven en specialismen. Deze verbinding draagt bij aan de optimalisering van plannen: van beleid naar praktijk.
Verbinding tussen de welzijnswerker en de cliënt
Lilian Linders, Lector Empowerment en Professionalisering aan de Hogeschool InHolland, is de tweede spreker. Ook Linders draagt een mooi voorbeeld aan van de implementatie van digitale ondersteuning in het sociaal domein. ‘Blended dienstverlening kan bijdragen aan de verbinding tussen de welzijnswerker en de cliënt. Denk bijvoorbeeld aan gamen met jongeren met een autisme spectrum stoornis. Dit kan een mooie vorm zijn van contact maken met de doelgroep.’
Lilian reflecteert op de effectiviteit van digitale ondersteuning in het sociaal domein. ‘Het is moeilijk een causale relatie vast te stellen, omdat het sociaal domein zich moeilijk leent om dit te meten. We kunnen beter spreken van maatschappelijke impact’, vertelt ze. ‘Uit onderzoek blijkt dat digitale ondersteuning wel degelijk bijdraagt aan empowerment.’
Verbinding door dans
De zaal wordt na een uur uitgenodigd voor een actieve pauze. Live-muziek wordt ingezet door een toetsenist, drummer en trompettist. Twee dansers nodigen de aanwezigen uit om op te staan. Ook hier staat het hoofdonderwerp van de dag weer centraal: verbinding. ‘Pak elkaars rechterhand vast en draai met de klok mee’, klinkt het. Langzaam verdwijnt het ongemak in de zaal en na tien minuten danst iedereen uitbundig met elkaar in de rondte.
Deel II
Het tweede gedeelte van de dag bestaat uit twee ronden workshops. De aanwezigen konden zich inschrijven voor vier verschillende workshops: blended werken aan-z, Handshake zorg & welzijn, sterke sociale netwerken en de AdSysCo workshop. Bij iedere workshop is de groep interactief en betrokken. Er worden flipovers ingevuld, post-its beschreven en bij handshake zorg & welzijn wordt er zelfs lichaamsgericht werk gedaan. De uitspraak van Jan Toonen, bestuurder van De Stuw, is er één die bijblijft: ‘Het sociaal domein wordt niet altijd serieus genomen. Maar ook wij zijn specialisten. Specialisten van het gewone leven.’
De aanwezigen kijken terug op een inspirerende dag. Er worden contacten gelegd en nummers uitgewisseld. De dag wordt afgesloten met spoken word en een borrel, waar uitgebreid wordt nagesproken over wat er nodig is om meer blended ondersteuning te implementeren in het sociaal domein. De conclusie van de dag: we kunnen van elkaar leren en digitale ondersteuning inzetten om het werk makkelijker en efficiënter te maken en om kosten te besparen.
Koplopergroep blended werken
AdSysCo is aanjager van de koplopergroep BEB (Blended, Effectmeting en Benchmark). Dit is een samenwerkingsverband van vooruitstrevende welzijnsorganisaties, aangevuld met AdSysCo als ICT-partij, om digitaal sociaal werk verder vorm te geven. Het doel is om digitaal sociaal werk, dat veel kansen biedt voor het sociaal domein, verder te ontwikkelen op alle terreinen van welzijnswerk. Ook wordt voor sociaal werkers scholing op touw gezet. Meer weten over de koplopergroep BEB of wil je ook deelnemen? Neem contact op met AdSysCo via info@adsysco.nl