In de publicatie “Verbinden werk & inkomen en zorg & welzijn” geven Movise en het programma Integraal Werken in de Wijk inzicht in hoe gemeenten aan de slag gaan met het verbinden van werk & inkomen met de zorg & welzijn- taken van professionals in wijkteams. Uit verschillende peilingen onder gemeenten in de afgelopen jaren blijkt dat sociale wijkteams wel multidisciplinair werken, maar dat integraal werken zich vooral beperkt tot afstemming tussen professionals in de zorg- en welzijnshoek. De samenwerking met professionals voor inkomensondersteuning en participatie stokt. In 2014 was 54% van de sociale teams bezig met w&i –taken, in 2017 was dat nog maar 45%, aldus Hilde van Xanten van Movisie.
Verbinden
In de publicatie “Verbinden werk & inkomen en zorg & welzijn” zijn partijen uit 5 gemeenten bevraagd over hoe zij, samen met maatschappelijke organisaties, vorm geven aan een integrale benadering van de burger, waarbij ondersteuning vanuit werk & inkomen en zorg & welzijn één samenhangend geheel vormt. Wat is er binnen de gemeente nodig om dit in de praktijk te realiseren?
Verschillende wetten
Een aantal hindernissen houdt die verbinding tussen w & i en zorg & welzijn tegen, maakt Hilde van Xanten duidelijk. Zij is een van de auteurs van de publicatie. ‘Verschillende wetten leiden tot verschillende budgetten en werkwijzen, en dat maakt integraal werken en dus ook maatwerk aan cliënten lastig.’ Maar ook opvattingen van professionals over hun primaire opgave – toeleiden naar werk of ondersteunen – kan leiden tot verschil over de aanpak. Verder blijken sociaal werkers en klantmanagers vanuit w&i ook te verschillen in opvatting over wat de cliënt zelf kan en wanneer iemand een duwtje in de rug nodig heeft.’
Sociaal wijkteam
Van Xanten: ‘Uit het onderszoeksrapport: “Werk en inkomen als partner in integrale dienstverlening: een moeizame relatie” van de Inspectie Sociale Zaken blijkt dat sociale wijkteams hun cliënten wel ondersteunen om hun vraag op alle relevante levensgebieden, dus ook werk en inkomen, te verhelderen en cliënten vervolgens vaak doorverwijzen. Maar er wordt tussen professionals geen gezamenlijk plan opgesteld voor hulpverlening, en dus worden ook de taken ter bevordering van participatie tussen professionals niet verdeeld.’
Participatie
‘Dat zagen we ook in de praktijk bij de vijf gemeenten. Tijdens de sessies bleek dat cliënten soms te maken hadden met wel 8 tot 10 hulpverleners. Die cliënten waren daar soms zo druk mee dat zij nauwelijks aan participatie toekwamen. Terwijl participatie vaak de oplossing is van veel problemen van de cliënt. Iemand die bijvoorbeeld een daginvulling vindt in de fietsenmakerij kan daar enorm van opknappen. En de weg vinden om weer mee te doen en zijn psychische problemen aan te pakken.’
Regie
De afspraken tussen professionals in een plan om de cliënt stap voor stap vooruit te helpen zijn belangrijk om de verbinding tussen participatie en inkomensondersteuning en zorg en welzijn te leggen, benadrukt Hilde van Xanten: ‘Dat betekent dat je elkaar gemakkelijk moet kunnen vinden, korte lijnen hebt en een duidelijk aanspreekpunt. Belangrijk is ook dat één professional de regie voert en daar de tijd voor kan vrijmaken. Om de cliënt op de belangrijkste domeinen: wonen, meedoen, inkomen en welzijn vooruit te helpen.’
Verbinden werk & inkomen
Movisie en het programma Integraal Werken in de Wijk hebben 10 belangrijke vraagstukken rond integraal werken die ze in de gemeenten zijn tegengekomen, op een rij gezet. Andere praktijken kunnen aan de hand daarvan met elkaar in gesprek gaan. Je kunt de publicatie: “Verbinden werk & inkomen en zorg & welzijn, 10 uitdagende vraagstukken uit de praktijk van integraal werken” hier downloaden>>
Het vroegere arbeidsbureau werkte uitstekend voor mensen mét en zonder problemen. De commerciële wildgroei van uitzendbureau’s heeft geen verbetering gebracht voor de werkenden, zeker niet op inhoud.