Door Alexandra Sweers – De thuiszorgorganisaties Thebe en De Markenlanden willen dat de gemeenten het maximumtarief loslaten. Het gaat om Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Etten-Leur, Drimmelen, Halderberge, Roosendaal, Werkendam, Woudrichem, Zundert en Geertruidenberg. Thebe heeft zich niet ingeschreven bij de aanbestedingsronde aangezien de organisatie al twee jaar verlies lijdt. De Markenlanden deed wel een offerte uitgaan, maar met hogere tarieven dan de gemeenten willen betalen. ‘Onze inschrijving is ongeldig verklaard’, laat Anton van Mansum weten. Hij is lid van de raad van bestuur bij De Markenlanden.
Rekensommetje
‘De prijs die de gemeenten bieden, is buitengewoon laag’, stelt Van Mansum. ‘Zij eisen voor die prijs niveau 2. Dat is het niveau van verzorgende, en daar hoort ook een bepaalde functiewaardering bij, conform de cao. Daar kunnen wij niet van afwijken. Een simpel rekensommetje laat zien dat het uurloon boven de geboden maximumprijs uitkomt. De gemeente wil een Audi kopen voor de prijs van een Skoda.’
Werkloosheid
Van Mansum meent hiermee inhoudelijk een sterk punt te hebben tegenover de rechter, maar vindt ook dat het kan ‘vriezen of dooien’. ‘De rechter zal het moeten afwegen, terwijl de gemeenten proberen om ons niet-ontvankelijk te verklaren.’ Wanneer de rechter de gemeenten in het gelijk stelt, houdt De Markenlanden enorm veel personeel over en kan de continuïteit van de zorg niet worden geleverd, aldus Van Mansum. ‘In deze tijden van werkloosheid is de houding van de gemeenten bevreemdend. Ze gedragen zich puur als inkoper, zonder maatschappelijke instelling.’
Wachtgeld
Inmiddels hebben zo’n twintig organisaties zich wel ingeschreven voor het maximumtarief, of zelfs voor lagere tarieven. Van Mansum: ‘Op de lijst van inschrijvingen staan ook schoonmaakbedrijven. Maar kunnen zij zorg op niveau 2 leveren? Sommige zorgorganisaties schrijven toch maar in tegen te lage tarieven, anders moeten ze naar het CWI. En wachtgeld is ook een kostbare zaak.’
Europese wetgeving
Kees Jongmans, voorzitter van de tien betrokken gemeenten en wethouder van de gemeente Roosendaal, wil graag de kwaliteitseisen benadrukken. ‘Ik praat liever niet over zorgorganisaties of schoonmaakbedrijven. De gemeenten stellen de eisen voor huishoudelijke hulp: niveau 1 en niveau 2. Wij kunnen niet zeggen dat schoonmaakbedrijven niet mogen meedoen in de aanbesteding. Dat gaat tegen de Europese regelgeving in.’ Als de partij aan de kwaliteitseisen voldoet en hulp wil leveren tegen het geboden tarief, dan mogen dat wat Jongmans betreft ook schoonmaakbedrijven zijn.
Redelijk uurloon
De tarieven zijn volgens de wethouder reëel. ‘Er is toch een groot aantal aanbieders dat aanmerkelijk onder de maximumprijs zit. De tarieven zijn berekend aan de hand van gemiddelden, dus we zijn van een heel redelijk uurloon uitgegaan, conform het cao-loon.’ Daarmee staan de partijen recht tegenover elkaar. Jongmans heeft vertrouwen: ‘Ik verwacht dat de rechter ons in het gelijk stelt.’
Gunningen
De voorlopige gunningen gaan aanstaande maandag de deur uit, laat de wethouder weten. De definitieve keuze valt enkele weken later, na de uitspraak van de rechter op 3 november. In het ergste geval – voor de gemeenten – moet de aanbesteding over. Wethouder Jongmans: ‘Als dat gebeurt, zal het ons niet lukken om alles rond te krijgen voor 1 januari.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: Foto: Stock.xchnge
In West-Brabant betalen de gemeenten Moerdijk, Bergen op Zoom en Breda wel normale vergoedingen voor huishoudelijke hulp. Het verschil met de in het artikel genoemde andere West -Brabantse gemeenten is dat de gemeenteraden van deze drie gemeenten bewust gekozen hebben voor goede en menswaardige zorg, ook al kost dat iets meer dan de uitkering uit het gemeentefonds. Op hulp aan zorgbehoevenden wordt daar niet gekort. Door één adviesbureau per jaar minder in huis te halen is het vaak al mogelijk om over genoeg geld te beschikken om een eerlijk loon voor eerlijk werk te betalen. Minder duurbetaalde managers en veel minder papieren rompslomp kan in veel gemeenten; en bij thuiszorginstellingen; nog meer geld opleveren.