‘Wij weten dat mensen zich zorgen maken over de veranderingen in de zorg,’ zegt ANBO-directeur Liane den Haan. ‘We weten ook dat de hervorming van de langdurige zorg aansluit bij een brede behoefte om thuis oud te worden.’ Hervormingen zijn dus noodzakelijk, concludeert ook de ANBO. Maar er moeten geen kwetsbare mensen de dupe worden
omdat er onvoldoende zorg en hulp is. Om dat te voorkomen heeft de ouderenbond een meldpunt opgezet www.dezorgonzezorg.nl, waar mensen hun negatieve én positieve ervaringen met de “nieuwe zorg” kunnen delen.
Niet de enige
‘Maandelijks zullen we het ministerie verblijden met een samenvatting van misstanden en successen. Wij zullen actief met hen in gesprek gaan om de zorg beter te maken,’ belooft de ANBO-directeur. De ouderenbond is niet de enige met een meldpunt voor misstanden in de zorg. Ook patiëntenorganisatie NPCF heeft al een meldpunt opgezet. Het verschil, volgens Den Haan: het ANBO-meldpunt werkt in volledige transparantie, meldingen zijn openbaar en kunnen gedeeld worden.
Openbaar
Bezoekers van het meldpunt kunnen bovendien in de categorieën zoeken: positieve en negatieve meldingen over zorg thuis, hulp en ondersteuning thuis, zorg met verblijf en contact met de gemeente. Zo moet snel duidelijk worden waar de grootste problemen zitten en waar het juist wél goed gaat. Dat wordt dan maandelijks gemeld aan het ministerie van VWS. Het meldpunt is in ieder geval tot eind 2015 online, zodat het overgangsjaar goed gemonitord kan worden.
Meldingen kunnen alleen online toegevoegd worden via: www.dezorgonzezorg.nl. Mensen die dat moeilijk vinden, kunnen contact opnemen met de ANBO Advieslijn via 0348 – 466688.