Mariska de Bont, adviseur bij V&VN: ‘Deze actie is echt nodig. We hebben in de sector een heel groot arbeidsmarktprobleem. Daarom hebben we vanuit V&VN een groot onderzoek gedaan onder onze leden. We stelden hen de vraag: hoe is het personeelstekort op te lossen? In korte tijd kregen we van 17.000 leden een respons. De oplossing voor de korte termijn die veruit door de meeste mensen werd genoemd was het terugdringen van de administratielast. Want administreer je minder, dan zorg je meer.’
Niet ten koste van de cliënt
En wanneer je achterban aangeeft dat het terugdringen van de administratielast ruimte kan creëren om je probleem op te lossen, neem je dat volgens De Bont serieus. Maar hoe maak je dit duidelijk? ‘Onze achterban wilde niet staken. Dat zou direct ten koste gaan van cliënten. Een wijkverpleegkundige kwam toen met het idee om een dag niet te registreren. Dat vonden we zo’n goed idee dat we het geadopteerd hebben.’
Vijfminutenregistratie
Vandaag is de dag dat de actie wordt uitgevoerd. Niet alleen registreren verpleegkundigen en verzorgenden vandaag alleen die gegevens die ten goede komen van de cliënt, ook werk er een belteam samengesteld. Iedereen die ideeën heeft over hoe de onnodige registratie verminderd kan worden of die ervaringen wil delen, kan met dit panel bellen. De Bont: ‘Ik heb vanmorgen zelf een tijd in het belteam gezeten en kreeg daar veel verhalen te horen. Meerdere bellers vertelden me bijvoorbeeld over het probleem van de vijfminutenregistratie. Voor de declaratie is het van belang dat wordt bijgehouden hoe lang de verpleging of verzorging van iemand duurt. Van tevoren worden daar planningen voor gemaakt. Maar het kan natuurlijk zijn dat iemand waar je doorgaans vijf minuten bezig bent, nu wat meer tijd nodig heeft vanwege een slechte dag, of dat iemand uitvalt vanwege een opname in het ziekenhuis. Dan moeten al die registraties weer bijgewerkt worden. Dat kost tijd.’
Drie jaar geleden werd met politiek vertoon de wijkverpleegkundige tot spil in de wijk gebombardeerd. Hoe gaat het nu? ‘Door de veelheid van taken is het soms moeilijk bij de kern van je vak te blijven.’ Lees meer >>
Zorgplan
Een andere verpleegkundige vertelde dat ze na het schrijven van een zorgplan, verplicht ook drie afvinklijsten moet doorlopen voor de risicosignalering. ‘Maar al die dingen komen in het zorgplan al aan bod. Die drie lijsten kunnen vandaag dus in principe al uit het systeem.’ Em dan zijn er nog veel kleine dingen die veel tijd kosten: het overtypen van handgeschreven aantekeningen, het kopiëren en het maken van Pdf-bestanden voor in het dossier.
Hoop op verandering
Minister Hugo de Jonge heeft al laten weten dat hij morgen de resultaten van de actie met V&VN en andere betrokken partijen wil bespreken. De Bont: ‘We hebben vandaag ook al contact met hem gehad en alvast wat voorbeelden bij hem neergelegd. Ik vond dat hij hier positief op reageerde en de actie serieus nam. Er is nu hoop dat er iets gaat veranderen.’
Arbeidsvoorwaarden
Wanneer de actie erop zit, gaan medewerkers van V&VN alle signalen die binnen zijn gekomen bundelen. Zo moet er een duidelijk beeld komen van de opties om de administratieplicht te verminderen en is er een eerste stap naar een oplossing voor het personeelstekort gezet. Maar er is meer mogelijk nodig, ook voor de lange termijn. De Bont: ‘Er zijn nog talloze andere zaken die kunnen bijdragen aan een oplossing van het probleem. Denk aan oplossingen in automatisering of aan het aantrekkelijker maken van de arbeidsvoorwaarden door bijvoorbeeld de gebroken diensten te vermijden. Maar het zou ook een oplossing kunnen zijn als we gebruik maken van de mensen die het vak verlaten hebben en mogelijk weer terug willen keren, maar dat vanwege regelgeving en opleidingseisen nu niet kunnen.’