Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Witte kinderen naar zwarte school

Een groep witte ouders uit Amsterdam-West stuurt hun 48 kinderen de komende jaren allemaal naar dezelfde zwarte school in een poging er een gemengde school van te maken.

De 25 betrokken ouders wonen in de wijk Bos en Lommer, waar het merendeel

van de bewoners allochtoon en laagopgeleid is.

Wijkvernieuwing en een groter aanbod van koopwoningen trekken steeds meer

blanke, hoogopgeleide gezinnen naar het stadsdeel.

Die ouders fietsen vaak kilometers zodat hun kind niet

naar een zwarte school, met veel leerachterstanden en andere culturen, hoeft. De

25 hoogopgeleide ouders die zich verenigd hebben in
href=”http://www.amsterdamcentraal.nl/archief/2006/4/7/verbeter-de-wereld#meer”>’Samen

naar school’

vinden dat

onzin. ‘Het is veel logischer en handiger als de kinderen hier naar school

gaan,’ zegt Frank van Schaik, vader van Ties en Jesse, in het Algemeen

Dagblad.

Volgens Van Schaik zijn er in Bos en Lommer ook leuke scholen. Op de scholen in deze wijk is 89 procent van de kinderen afkomstig van laagopgeleide ouders van Turkse en Marokkaanse komaf. Enkele ouders besloten, geïnspireerd door vergelijkbare initiatieven in Rotterdam en Amsterdam, om samen een school voor hun kind te zoeken.

Niet alleen witHet overnemen van de zwarte school ligt niet in de bedoeling van de blanke ouders.

De groep benadrukt dat het initiatief ‘Samen naar school’ absoluut niet alleen uit witte ouders bestaat. Miriam Lugtenberg, adjunct-directeur van de Multatulischool, die de ouders hebben uitgekozen, is blij met het initiatief. 95 procent van de leerlingen op deze school is van allochtone afkomst. Lugtenberg wil ook niet doorslaan naar de andere kant. ‘Het is niet ons doel om de witte school van de buurt te worden’, zegt ze in het AD.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.