Wmo-aanvraag doen: soms super ingewikkeld, maar met deze tips lukt het hopelijk wél
Een scootmobiel of tillift nodig? Aanpassing van de woning? Wie een aanvraag voor hulp uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) doet, kan de borst natmaken, weet Saskia Bijlholt. Zij deelt als onafhankelijk cliëntondersteuner haar tips. 'Cliënten worden soms nog veel te laat op de mogelijkheid van cliëntondersteuning gewezen.'
Saskia Bijlholt: 'Wat in de kern heel belangrijk is om te beseffen, is dat cliënten, wanneer ze een Wmo-aanvraag doen, in een afhankelijkheidsrelatie zitten.' ANP / Hollandse Hoogte / Egbert Hartman
Bijlholt is in dienst bij welzijnsorganisatie De Badde in de gemeente Pekela. De Badde is onderdeel van Tintengroep dat in de provincies Flevoland, Overijssel, Drenthe, Groningen en Friesland diverse vormen van sociaal werk aanbiedt. Bijlholt is als onafhankelijk cliëntondersteuner de schakel tussen de cliënt, de gemeente, de zorgverlener (denk aan wijkverpleegkundigen, thuiszorg of de ergotherapeut) en sociaal werkers. In alle gevallen staan de belangen van cliënten voorop, benadrukt ze. ‘Die verbindende rol ligt mij wel.’
Premium
Wil je dit artikel lezen?
Neem een maandabonnement op zorgwelzijn.nl voor slechts €14,50 per maand!
Onbeperkt alle premium artikelen lezen
Online alle artikelen uit het magazine lezen
Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten
Misschien een idee.
Kan er geen flyer gemaakt worden waarin er staat waar de client aan kan melden voor deze hulp? Wel op basis van de gemeente waarin hij of zij woont of verblijft.
En dat deze flyer bij de huisarts of diens POH afgehaald kan worden?
Vaak zijn er in de praktijken al rekken aanwezig met vele nuttige informatie. Misschien is het een uitkomst om deze informatie daar ook bij te leggen.
Vanaf 2015 wordt zorg en ondersteuning vanuit de Wmo door gemeenten georganiseerd en gefinancierd. Uitgangspunt is dat mensen zo lang mogelijk thuis kunnen blijven wonen.
Goededag beste Edward,
Misschien een idee.
Kan er geen flyer gemaakt worden waarin er staat waar de client aan kan melden voor deze hulp? Wel op basis van de gemeente waarin hij of zij woont of verblijft.
En dat deze flyer bij de huisarts of diens POH afgehaald kan worden?
Vaak zijn er in de praktijken al rekken aanwezig met vele nuttige informatie. Misschien is het een uitkomst om deze informatie daar ook bij te leggen.
Met vriendelijke groeten,
Laily Meyboom