Door Martin Zuithof – Uit de uitspraak van de rechter
blijkt dat iedereen recht heeft op individuele toetsing, waarbij doorslaggevend
is of iemand voldoende gecompenseerd wordt voor zijn of haar beperking
(compensatieplicht). (Op de foto: Anne-Marie van Bergen)
Niet het uitgestippelde Wmo-beleid van de gemeente is
doorslaggevend, maar de individuele omstandigheden van de aanvrager,
concludeerde onlangs de CG-raad (
href=”http://www.cgraad.nl/wmo/20070730.html” target=_blank name=CGraad>‘Rechter
denkt in geest Wmo’, 31 juli 2007).
Wmo-budget
Anne-Marie van Bergen, senior-adviseur hulpverlening
bij MOVISIE , ziet in
de uitspraak een aanwijzing dat gemeenten zich meer moeten richten op
collectieve voorzieningen om aan individuele vragen te kunnen voldoen.
‘Gemeenten hebben zich tot nu toe vooral gericht op de opzet van
Wmo-loketten en de individuele indicatie. Maar als ze meer zaken collectief gaan
regelen, hebben ze meer mogelijkheid te voldoen aan de zorgvraag en kunnen ze
tegelijk de Wmo-budgetten beter in de hand houden.’
Allerlei klusjes
Bepaalde onderdelen van de huishoudelijke ondersteuning zijn namelijk heel
goed collectief te regelen, betoogt Van Bergen. ‘Neem allerlei dingen die voor
mensen heel belangrijk zijn, zoals klusjes rond het huis, boodschappen doen,
tuinonderhoud. Via een klussendienst of een woonservicedienst kun je daar heel
goed in voorzien.’
‘Voor gemeenten is het nu vaak nog moeilijk om op die manier creatief met
iemand mee te denken. Als ze uitsluitend vasthouden aan het standaardprotocol
dat in hun gemeente is ontwikkeld en alleen individuele voorzieningen toekennen,
dan zou de Wmo-zorg wel eens onbetaalbaar kunnen worden.’ Bovendien zou het wel
eens kunnen leiden tot een fors aantal juridische procedures van ontevreden
aanvragers.
Participatiebehoefte
Van Bergen stuurde begin maart 75 gemeenten een enquête om te onderzoeken
hoe de nieuwe Wmo-loketten functioneren, drie maanden na invoering van de
wet. ‘We stellen vast dat die loketten nog weinig worden gebruikt om
zicht te krijgen op de individuele vragen van cliënten. Er wordt vooral gekeken
voor welke individuele voorziening iemand in aanmerking komt, eerder dan wat
precies zijn participatiebehoefte is.’
‘Gemeenten kunnen de informatie die ze via deze loketten krijgen, veel
meer strategisch gaan gebruiken. Als je zicht hebt op veel voorkomende vragen kun
je ook makkelijker collectieve diensten opzetten om aan zorgvragen te voldoen.
Met een goede registratie en aansluitende analyse kunnen ze daar zicht op
krijgen.’
Passende mix
Uit de uitspraak van de
Groningse rechter blijkt, aldus Van Bergen, dat de rechter de geest van de
wet belangrijker vindt dan het gegeven of een aanvraag voldoet aan
de gemeentelijke verordening.
‘Voor gemeenten is het daarom veel beter om proactief naar creatieve
oplossingen te zoeken, dan steeds negatief op aanvragen te beschikken. Dat kan
met het in overleg met de zorgvrager vaststellen van een passende mix van
collectieve regelingen en aanvullende individuele zorg.’
Lees ook:
nieuws/id5601-87417/rechter_gemeente_moet_meer_zorggeld_betalen.html”
target=_blank name=Bellingwedde>Rechter: gemeente moet meer zorggeld betalen
(Zorg + WelzijnWebsite, 24 juli 2007)
Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
href=”http://vedm.net/click2?l=tBufb&m=emxn&s=YKpyQ3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste editie.
Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl