Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Wmo-loketten vergeten ggz-cliënten en verstandelijk gehandicapten’ (Reactie 1)

Gemeentelijke Wmo-loketten zien ggz-cliënten en mensen met een verstandelijke beperking over het hoofd bij het informeren, adviseren en ondersteunen. Deze cliënten zijn relatief nieuw voor gemeenten en worden beduidend minder genoemd als doelgroep voor het loket. Dit is zorgelijk, stelt MOVISIE, want de gemeente moet ook aan deze mensen maatschappelijke ondersteuning bieden.
'Wmo-loketten vergeten ggz-cliënten en verstandelijk gehandicapten' (Reactie 1)

Door Esther van Andel – Een inventarisatie van

kennisinstituut MOVISIE

onder 28 Wmo-loketten maakt

duidelijk dat de invulling van prestatieveld 3 per gemeente verschilt. Hieronder

valt het informeren en adviseren over Wmo-voorzieningen en de aanvraag van indicaties

voor AWBZ-hulp en cliëntondersteuning.

Bijna elke balie richt zich hierbij op ouderen en mensen met een

lichamelijke beperking. Nieuwe doelgroepen als ggz-cliënten en verstandelijk

gehandicapten zijn nog niet goed in beeld. (Foto: Anne-Marie van Bergen)

SamenwerkingVolgens Anne-Marie van Bergen, senior-adviseur

Hulpverlening en Activering bij MOVISIE, is het belangrijk dat gemeenten

samenwerken met organisaties voor cliëntondersteuning zoals MEE,

ouderenadviseurs, sociaal raadslieden, maatschappelijke werkers en

ggz-steunpunten.

Ze concludeert dat de samenwerking met ggz-steunpunten nog achter blijft

bij overige organisaties. ‘Dit is verontrustend voor het bereik van mensen met

psychiatrische problemen’, vindt Van Bergen.

KnelpuntenOrganisaties willen niet samenwerken vanwege concurrentie

en marktwerking, zo blijkt uit de enquête. Van Bergen: ‘Wanneer organisaties een

bijdrage leveren aan het loket – in de vorm van mankracht en kennis – moeten ze

zowel naar de eigen als naar andere organisaties verwijzen. Ze zijn dan bang

voor concurrentie.’ Gemeentelijke Wmo-loketten zien dit dan ook als een knelpunt

bij de verbetering van hun diensten. Daarnaast hebben loketten te weinig

financiële middelen.

Niet deskundig

Ook beschikken zij over onvoldoende deskundigheid, constateert

Van Bergen. ‘De nieuwe loketmedewerkers komen meestal niet uit organisaties die al

met ervaring hebben met cliëntondersteuning aan ggz-cliënten en/of mensen

met een verstandelijke beperking. Het zijn mensen die alleen ervaring hebben

met ouderen en lichamelijk gehandicapten.’

AanbevelingenNaar aanleiding van

de inventarisatie doet MOVISIE een aantal aanbevelingen: de samenwerking met

organisaties voor cliëntondersteuning moet worden verbreed en geïntensiveerd. Er

moet gewerkt worden aan kwaliteitsbevordering. En de cliëntondersteuning dient verder te

worden ontwikkeld, evenals de registratie van hulpbehoevenden en hun vragen.

‘Het Wmo-loket is de plek waar gemeenten in gesprek gaan met kwetsbare

burgers over hun ondersteuningsbehoeften. Zo kan de gemeente haar

voorzieningenaanbod beter op de behoefte van de inwoners afstemmen. Daarvoor heb

je een goede registratie nodig van doelgroepen en hun zorgvragen’, aldus Van

Bergen.

Reactie (1): Zo kan het dus ook!

Naar aanleiding van de opmerking in het artikel dat de organisaties niet

willen samenwerken omdat ze elkaar als concurrenten beschouwen het volgende. In

lang niet alle gevallen is dat zo, in ieder geval in Deventer niet.

Het voormalig randgroepjongerenwerk De KIJ, inmiddels uitgegroeid tot een

instituutje voor hulp en dienstverlening aan jongeren met meervoudige

problematiek of achterstand, is een verregaande vorm van samenwerking aangegaan

met De Parabool en de v.d. Bent Stichting om gezamenlijk de hulp en

dienstverlening op te pakken voor LVG jongeren met gedragsstoornissen.

Nog sterker De Parabool en de v.d. Bent Stichting hebben daartoe

medewerkers (46 uur) bij het jongerenwerk gedetacheerd en gedrieën wordt een

pilot gedraaid om uit te vinden wat de beste methode van werken is met deze

doelgroep. Resultaat willen we ook in een brochure kenbaar gaan maken.

Hans van Reenen, directeur Stichting De KIJ

Lees ook:
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-94021/voortgang_wmo_gemeenten_leveren_de_zorg_die_nodig_is.html”

target=_blank name=”voortgang wmo”>Voortgang Wmo: ‘Gemeenten leveren de zorg die

nodig is’
(Zorg + Welzijn Website, 28 september 2007),
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-96220/gemeenten_vergeten_homoseksuelen_in_wmo-beleid.html”

target=_blank name=”vergeten wmo”>‘Gemeenten vergeten homoseksuelen in

Wmo-beleid’
(Zorg + Welzijn Website, 24 oktober 2007) en
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/home/id5601-90306/meer_kennis_nodig_over_diversiteit_doelgroepen_in_wmo.html”

target=_blank name=”diversiteit wmo”>Meer kennis nodig over diversiteit

doelgroepen in Wmo
(Zorg + Welzijn Website, 27 augustus 2007)

Lees ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
href=”http://vedm.net/click2?l=7xmBb&m=tR4m&s=YKpyQ3″ target=_blank

name=nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie.

Wilt u reageren? Klik dan hier
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.