Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘WMO zorgt voor kwaliteit’

'De Wet Maatschappelijke Ondersteuning leidt niet tot verpaupering van zorgfaciliteiten en verschraling van het zorgaanbod voor ouderen', vindt Hugo van den Beld van Twynstra Gudde.
'WMO zorgt voor kwaliteit'

‘De wet maakt het organisaties juist mogelijk om de doelmatigheid, kwaliteit en

keuzemogelijkheden van hun aanbod te verbeteren. Ook krijgen zorgvragers meer

inzicht in het totale aanbod van zorg en diensten dat

voor hen beschikbaar is.’ (Tekening Berend Vonk)

‘Vanaf 2007 is het minder vanzelfsprekend om altijd

voor één bepaalde thuiszorgaanbieder te kiezen’, aldus
href=”http://www.twynstraguddeblog.nl:80/hugovandenbeld” target=_blank name=Blog>Van den Beld
in een ingezonden brief aan de Zorg + Welzijnredactie.

Heldere afspraken

‘Voor hun continuïteit moeten instellingen de

concurrentie in de praktijk laten zien. Dat betekent: een helder productaanbod, scherpe afspraken met de klant en voortdurend kwaliteitstoezicht.’

KostenbesparingDe adviseur bij
href=”http://www.twynstragudde.nl:80/” target=_blank name=TwynstraGudde>Twynstra Gudde
vervolgt: ‘Alleen op

die manier weten klanten de aanbieder van hun voorkeur te vinden. Om deze

marketing- en kwaliteitsslag te kunnen maken, moeten partijen hun organisatie

tegen het licht houden.’ het blijkt via doelmatigheid stukken goedkoper te kunnen.

Lucht in budgetten

Dat er veel ‘lucht’ zat in de budgetten, hebben verschillende

aanbestedingsprocedures volgens Van den Beld al geïllustreerd. ‘Per saldo is de

WMO de ideale stimulans om de zorg veel zakelijker te organiseren en op

menselijke maat te kunnen leveren.’

Kleur bekennen

De positionering van zorgaanbieders is daarbij van groot belang meent Van

den Beld. ‘Bepalen wie je bent, wat je hebt en wilt, stelt organisaties in staat

hun aanbod beter af te stemmen op de klantvraag én beter bekend te maken bij hun

doelgroep.’

Ontdekking welzijn

‘Ook zullen veel meer partijen – eindelijk – welzijnsfuncties volwaardig

ontdekken. Als voorliggende, centrale functie kunnen deze veel zorgvragen helpen

voorkomen’, aldus Van den Beld.

Duurdere zorg

Na de aanbesteding van de huishoudelijke zorg zullen gemeenten volgens de

adviseur snel ook meer aandacht schenken aan de overige WMO-prestatievelden.

‘Bij een groeiende druk op duurdere zorgfuncties, zoals huishoudelijke

verzorging, scheppen gemeenten hier meer mogelijkheden voor.’

Zakelijker welzijnsaanbod‘Daarbij moeten

traditionele welzijnsorganisaties concurreren met andere aanbieders. Het

welzijnsaanbod zal zakelijker moeten worden georganiseerd: gericht op de

identificatie van doelgroepen en leefstijlen, gedifferentieerd aanbod in

modules, efficiënt en samen met het zorgaanbod van andere partijen.’

‘Deze ondernemende kracht versterkt de professionaliteit van het

welzijnswerk.’

Marketing onderschat

Naast marketingactiviteiten voor de zorgvragers, onderschatten veel

organisaties de ‘zakelijke marketing’, stelt Van den Beld.’ Doorverwijzers als

verzekeraars, huisartsen en ziekenhuizen zijn van groot belang voor het krijgen

van klandizie. Hulpbehoevende mensen zijn snel geneigd de adviezen van deze

professionals over te nemen.’

Gunst van de klant

Ging het bij de WMO in 2006 nog om de gunst van de aanbestedende gemeente, vanaf 2007 moet er

echt om de eindgebruiker worden gestreden, weet de adviseur.

‘Nieuwe diensten, een centralere rol voor ‘welzijn’, een scherper aanbod,

meer communicatie met de markt en voortdurend kwaliteitsbeleid zullen het

resultaat zijn. Dat is winst voor de klant.’


href=”http://www.twynstraguddeblog.nl:80/hugovandenbeld” target=_blank name=Blog>Hugo van den Beld


is adviseur bij Twynstra Gudde, Adviseurs en Managers in Amersfoort.

Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_news1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsge_portlet_zw_news1_1/tsge_portlet_zw_news1_1channel/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/70333/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_nieuws/index.html” target=_blank name=WMO >In

2015 is de WMO alweer verleden tijd
(Zorg + Welzijn, 15 januari 2007),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/60515/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html” target=_blank >Ross

opent WMO website
(Zorg + Welzijn, 07 juli 2006),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/65070/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html” target=_blank >Maatschappelijke

diensten dreigen te versnipperen met WMO
(Zorg + Welzijn, 19 september

2006)

Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis

Zorg + Welzijn Nieuwsbrief
. Daarvoor kunt u zich


href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier

aanmelden
.
/vedm.net/click2?l=2suf3&m=3nNT&s=NP5HE3″ target=_blank

name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste

editie
.

Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.