‘De wet maakt het organisaties juist mogelijk om de doelmatigheid, kwaliteit en
keuzemogelijkheden van hun aanbod te verbeteren. Ook krijgen zorgvragers meer
inzicht in het totale aanbod van zorg en diensten dat
voor hen beschikbaar is.’ (Tekening Berend Vonk)
‘Vanaf 2007 is het minder vanzelfsprekend om altijd
voor één bepaalde thuiszorgaanbieder te kiezen’, aldus
href=”http://www.twynstraguddeblog.nl:80/hugovandenbeld” target=_blank name=Blog>Van den Beld in een ingezonden brief aan de Zorg + Welzijnredactie.
Heldere afspraken
‘Voor hun continuïteit moeten instellingen de
concurrentie in de praktijk laten zien. Dat betekent: een helder productaanbod, scherpe afspraken met de klant en voortdurend kwaliteitstoezicht.’
KostenbesparingDe adviseur bij
href=”http://www.twynstragudde.nl:80/” target=_blank name=TwynstraGudde>Twynstra Gudde vervolgt: ‘Alleen op
die manier weten klanten de aanbieder van hun voorkeur te vinden. Om deze
marketing- en kwaliteitsslag te kunnen maken, moeten partijen hun organisatie
tegen het licht houden.’ het blijkt via doelmatigheid stukken goedkoper te kunnen.
Lucht in budgetten
Dat er veel ‘lucht’ zat in de budgetten, hebben verschillende
aanbestedingsprocedures volgens Van den Beld al geïllustreerd. ‘Per saldo is de
WMO de ideale stimulans om de zorg veel zakelijker te organiseren en op
menselijke maat te kunnen leveren.’
Kleur bekennen
De positionering van zorgaanbieders is daarbij van groot belang meent Van
den Beld. ‘Bepalen wie je bent, wat je hebt en wilt, stelt organisaties in staat
hun aanbod beter af te stemmen op de klantvraag én beter bekend te maken bij hun
doelgroep.’
Ontdekking welzijn
‘Ook zullen veel meer partijen – eindelijk – welzijnsfuncties volwaardig
ontdekken. Als voorliggende, centrale functie kunnen deze veel zorgvragen helpen
voorkomen’, aldus Van den Beld.
Duurdere zorg
Na de aanbesteding van de huishoudelijke zorg zullen gemeenten volgens de
adviseur snel ook meer aandacht schenken aan de overige WMO-prestatievelden.
‘Bij een groeiende druk op duurdere zorgfuncties, zoals huishoudelijke
verzorging, scheppen gemeenten hier meer mogelijkheden voor.’
Zakelijker welzijnsaanbod‘Daarbij moeten
traditionele welzijnsorganisaties concurreren met andere aanbieders. Het
welzijnsaanbod zal zakelijker moeten worden georganiseerd: gericht op de
identificatie van doelgroepen en leefstijlen, gedifferentieerd aanbod in
modules, efficiënt en samen met het zorgaanbod van andere partijen.’
‘Deze ondernemende kracht versterkt de professionaliteit van het
welzijnswerk.’
Marketing onderschat
Naast marketingactiviteiten voor de zorgvragers, onderschatten veel
organisaties de ‘zakelijke marketing’, stelt Van den Beld.’ Doorverwijzers als
verzekeraars, huisartsen en ziekenhuizen zijn van groot belang voor het krijgen
van klandizie. Hulpbehoevende mensen zijn snel geneigd de adviezen van deze
professionals over te nemen.’
Gunst van de klant
Ging het bij de WMO in 2006 nog om de gunst van de aanbestedende gemeente, vanaf 2007 moet er
echt om de eindgebruiker worden gestreden, weet de adviseur.
‘Nieuwe diensten, een centralere rol voor ‘welzijn’, een scherper aanbod,
meer communicatie met de markt en voortdurend kwaliteitsbeleid zullen het
resultaat zijn. Dat is winst voor de klant.’
href=”http://www.twynstraguddeblog.nl:80/hugovandenbeld” target=_blank name=Blog>Hugo van den Beld
is adviseur bij Twynstra Gudde, Adviseurs en Managers in Amersfoort.
Lees ook:
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/tsge_portlet_zw_news1_1_actionOverride/___2Fportlets___2Fts___2Fge___2Fnews1___2Fcontent___2FshowDetailsList/_windowLabel/tsge_portlet_zw_news1_1/tsge_portlet_zw_news1_1channel/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/70333/_desktopLabel/zorgwelzijn/_pageLabel/tsge_page_nieuws/index.html” target=_blank name=WMO >In
2015 is de WMO alweer verleden tijd (Zorg + Welzijn, 15 januari 2007),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/60515/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html” target=_blank >Ross
opent WMO website (Zorg + Welzijn, 07 juli 2006),
portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuws/tsge_portlet_zw_news1_1search/true/tsge_portlet_zw_news1_1channelId/5601/tsge_portlet_zw_news1_1id/65070/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html” target=_blank >Maatschappelijke
diensten dreigen te versnipperen met WMO (Zorg + Welzijn, 19 september
2006)
Meer weten? Lees dan ook de
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>gratis
Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich
href=”https://www.zorgwelzijn.nl/portal/zorgwelzijn.portal/enc/_nfpb/true/_pageLabel/tsge_page_nieuwsbrief/_desktopLabel/zorgwelzijn/index.html”>hier
aanmelden.
/vedm.net/click2?l=2suf3&m=3nNT&s=NP5HE3″ target=_blank
name=Nieuwsbrief>Door hier te klikken leest u de laatste
editie.
Reageer op dit bericht:
href=”mailto:zorgenwelzijn@reedbusiness.nl”>zorgenwelzijn@reedbusiness.nl