Het college van B en W van Zaanstad wil de pilot ‘Budget Maatwerkondersteuning wegens succes omzetten in gemeentebeleid. Het college gaat met dat voorstel naar de gemeenteraad. Met het budget kunnen professionals van het wijkteam de bijzondere bijstand inzetten als specifiek middel om burgers uit de problemen te helpen. ‘Als er maar een duidelijk plan, een doel en een goede beschrijving van de complete situatie van de burger aan ten grondslag ligt’, aldus de Zaanse wethouder Jeroen Olthof.
Schuldhulp
De doelen waarvoor het maatwerkbudget wordt ingezet kunnen behoorlijk uiteen lopen. Het inzetten van het budget zorgt bij de een bijvoorbeeld voor het behoud van een stabiele woonsituatie. Bij de ander kan het ingezet worden voor het verminderen of stabiliseren van een schuldsituatie. Olthof: ‘Deze inzet van de bijzondere bijstand kan problemen rondom schuldsanering vlot trekken, de gezondheid van mensen verbeteren of een belemmering wegnemen in re-integratie naar werk.’
Evaluatie pilot
De pilot met het Maatwerkbudget heeft bewezen te werken, zo bleek uit een evaluatie door het Verwey-Jonker Instituut in februari 2017. Onderzoekers hebben bijvoorbeeld gekeken naar de maatschappelijke kosten die zijn voorkomen door de inzet van het maatwerkbudget. Bij zeven van de tien onderzochte casussen blijken de maatschappelijke kosten zonder de inzet van het maatwerkbudget aanzienlijk hoger zijn geweest, in twee gevallen zijn de verschillen beperkt en in een situatie waren de kosten van het maatwerkbudget hoger.
Besparen
De kosten waarop uiteindelijk is bespaard, zo blijkt uit het onderzoek, zijn de uitkeringskosten, de uren inzet van het wijkteam en op de uren inzet van schuldeisers. Maar ook op de inzet van de tweedelijnszorg, de kosten huisuitzetting, de kosten pleegzorg en daklozenopvang en op de kosten voor inzet van schuldhulpverleners is bespaard, aldus de onderzoekers. Lees meer over de evaluatie>>
Bijzondere bijstand
Volgens wethouder Olthof zijn er nog andere voordelen: ‘De bijzondere bijstand wordt overzichtelijker. Dat doen we door de bijstand niet in te delen in verschillende regelingen maar in twee werkwijzen voor inwoners. Ten eerste het maatwerkgesprek in het sociaal wijkteam of met het jeugdteam. Daarnaast is er één digitale toegang waarmee verschillende vaststaande kostenvergoedingen in één keer overzichtelijk kunnen worden aangevraagd.’
Praten met mensen in armoede, niet over ze en praat met ervaringsdeskundigen. Scheelt ook een heleboel geld