Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

‘Zelfredzaamheid in problemen door internet’

Ouderen voelen zich door de toegenomen digitalisering buitengesloten en afhankelijker dan ooit. Dat blijkt uit onderzoek onder 75-plussers. Zij zeggen dat ze internet niet goed snappen en verwachten niet dat daar nog verandering in zal komen.
'Zelfredzaamheid in problemen door internet'
Foto: ANP Photo

Bankfilialen sluiten, de Belastingdienst, gemeenteloketten en ook het loket om de gehandicaptenparkeervergunning op te halen zijn nu of zeer binnenkort alleen nog maar digitaal te benaderen. Hoewel het CBS eerder dit jaar aangaf dat het internetgebruik onder 65- tot 75-jarigen is gestegen, stond er in de kleine lettertjes dat slechts één op de drie 75-plussers zo nu en dan gebruik maakt van internet. In Nederland zijn momenteel ruim 1,1 miljoen mensen deze leeftijd gepasseerd, dus bijna 750.000 van hen kunnen niet zelfstandig gebruik maken van de digitale dienstverlening, zo meldt onderzoeksbureau EtopiaBdB.

Digibeten

Uit het onderzoek blijkt dat niet alleen de grote groep ‘digibeten’, maar ook de internetgebruikers van hogere leeftijd grote moeite hebben om zaken geregeld te krijgen. Zo weet slechts tien procent wat DigiD is en 5 procent gebruikt DigiD ook daadwerkelijk. Twee op de drie respondenten geeft aan dat ze volledig van anderen afhankelijk te zijn voor vrijwel alle administratieve taken en officiële handelingen door het gebrek aan internetkennis. Deze afhankelijkheid frustreert enorm, volgens 73 procent van de respondenten.

Computercursus

Een mooie workshop of computercursus is geen oplossing voor deze groep, zo blijkt uit het onderzoek. 82 procent van de respondenten geeft aan dat ze internet eigenlijk niet goed snappen en ook niet verwachten dat daar nog verandering in zal komen. De gemiddelde leeftijd van de respondenten in dit onderzoek is 79 jaar. Er is geen gebruik gemaakt van een online onderzoek.

1 REACTIE

  1. Ooit is er een rapport geschreven door Jacques Wallage hoe de overheden – maar ook andere organisaties, ondernemingen e.d. – hun externe communicatie met doelgroepen zouden moeten vormgeven. Het advies luidde om niet alleen te kiezen voor digitalisering van de voorlichting en informatieverstrekking maar dit altijd te combineren met de analoge communicatiemiddelen, dus op papier. Steeds vaker blijkt dat burgers geen keus hebben, ze moeten een digi-d aanmaken anders kunnen ze geen meldingen naar de gemeentelijke overheid meer doen. Kortom .. we lijken door te schieten in ons enthousiasme en te vergeten dat er altijd mensen zullen zijn die geen affiniteit hebben met de gedigitaliseerde omgeving. Diversiteit in onze samenleving wordt alom geprezen .. wat fijn dat er zoveel culturen zijn.. maar naast de culturele verschillen op basis van nationaliteit bestaat er ook nog een subcultureel verschil .. hoe mensen zich aanpassen aan de dagelijkse praktijk en die kan per individu anders zijn. En daar moet je als overheid en organisatie altijd rekening mee houden.. En dat verschil is goed.. het houdt ons met de voeten aan de grond, dichtbij onze roots.. daar waar alles vandaan is gekomen en zich verder ontwikkeld heeft.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.