Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zelfstandig met het openbaar vervoer

Het speciaal vervoer staat onder druk en dat maakt professionals, cliënten en naasten bezorgd. Steeds meer organisaties proberen bijvoorbeeld ouderen en mensen met een beperking te helpen veilig en aangenaam zelfstandig te reizen. Over drie uiteenlopende initiatieven, de voordelen van het OV en de haken en ogen.
Zelfstandig met het openbaar vervoer
Foto: OV-bureau Groningen Drenthe

Van A naar B gaan is een essentieel onderdeel van het leven. Voor bijvoorbeeld ouderen en mensen met een beperking is het dan ook ingrijpend dat het Wmo-vervoer steeds meer onder druk komt te staan. In veel beleidsstukken staat bovendien dat zij gestimuleerd worden zelfstandig te reizen. Reden voor bezorgdheid: als ik niet meer in aanmerking kom voor speciaal vervoer, hoe kom ik dan nog in de stad, bij de huisarts of het activiteitencentrum? Eigen boezem Echter, diverse professionals benadrukken dat zelfstandig reizen juist mogelijkheden biedt voor een deel van de mensen die zij ondersteunen. Anja Holtkamp en André Broekman van zorgaanbieder InteraktContour zeggen dat er bij hun organisatie misschien in het verleden te makkelijk gebruik gemaakt is van speciaal vervoer. InteraktContour is gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met niet- aangeboren hersenletsel (NAH).

Indicatie

‘We moeten ook de hand in eigen boezem steken. Cliënten komen vaak met een indicatie voor vervoer bij ons binnen. Als organisatie kijk je misschien niet kritisch genoeg samen met de cliënt of dit vervoer nog nodig is. Organisaties focussen misschien soms wat te veel op veiligheid en niet altijd op mogelijkheden’, aldus Holtkamp, locatiemanager van Activiteitencentrum Tamarinde in Deventer.

Busje

Broekman, coördinator woonlocatie Spikvoorde, somt die voordelen op. ‘Niet meer 45 minuten hoeven te wachten op een laat busje. Zoals iedereen met het OV kunnen en je dus niet gestigmatiseerd voelen. En inderdaad, het is ook goedkoper voor de organisatie, maar als we speciaal vervoer overal moeten inzetten, kunnen we nu eenmaal niet alle activiteiten blijven aanbieden.’ InteraktContour moest per 1 januari 2013 al activiteitencentrum Gorssel sluiten, een direct gevolg van de bezuinigingen op gehandicaptenvervoer.

Wmo

Ingeborg van Veenen van het OV-bureau Groningen Drenthe ziet voor ouderen soortgelijke voordelen om met het OV te reizen. ‘Het geeft ze een boost en als we ze leren zelfstandig te reizen voorkomen we dat ze in een isolement raken.’ Het OV-bureau stimuleert onder meer het OV-gebruik onder ouderen en andere mensen die van de Wmo gebruikmaken. ‘De bus is bijvoorbeeld veel beter toegankelijk dan vroeger. De meeste haltes en bussen zijn zo aangepast dat mensen met een rollator makkelijker kunnen instappen.’

Lees meer in het januari/februarinummer van Zorg + Welzijn magazine >>

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.