Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Zorg dat jongeren de klachtenprocedure kunnen begrijpen’

Klachtenprocedures binnen de jeugdbeschermingsketen schieten op meerdere vlakken tekort, concludeert het AKJ. Kinderen en jongeren voelen zich niet gehoord. De professional moet daarnaast beter worden ondersteund.
Jonge mensen weerbaar maken, dat is volgens Jelle de Jager een taak voor jongerenwerkers. Hij haalt inspiratie uit een andere wereld: Defensie. Foto: iStock
Jonge mensen weerbaar maken, dat is volgens Jelle de Jager een taak voor jongerenwerkers. Hij haalt inspiratie uit een andere wereld: Defensie. Foto: iStock

Kinderen en jongeren ervaren een gevoel van machteloosheid wanneer zij een klacht indienen tegen een persoon of instantie, blijkt uit onderzoek van het AKJ – vertrouwenspersonen in de jeugdhulp. Hun mening wordt niet of nauwelijks meegewogen als er belangrijke beslissingen worden gemaakt over hun leven. Onderzoekers Joliska Hellinga en Caroline Rueb hebben voor dit onderzoek de ervaringen van honderd kinderen bij uiteenlopende instellingen verzameld. Ook is gesproken met volwassenen en professionals.

Premium

Wil je dit artikel lezen?

Neem een Zorg+Welzijn kennismakingsabonnement voor slechts € 15. Na twee maanden stopt het abonnement automatisch.


  • Onbeperkt alle premium artikelen lezen
  • Online alle artikelen uit Zorg+Welzijn magazine lezen
  • Toegang tot meer dan 900 zinvolle dagbestedingsactiviteiten

Al abonnee? Log dan in

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.