Ook verbeterpunten
De resultaten zijn afkomstig uit een onderzoek van Integron ‘Medewerkerbeleving in Nederland 2011’. Meer plezier in het werk blijkt de belangrijkste oorzaak van de stijging onder zorg- en welzijnmedewerkers. Dat aspect telt het zwaarst mee en werd met een 8,2 gewaardeerd. Opmerkelijk is dat de waardering voor de tevredenheidaspecten die de werknemers het meest belangrijk vinden – de zogeheten kernverwachtingen -, hoger is dan het totaal (7,9 t.o.v. 7,4). Blijkbaar weten werkgevers in de zorg op de juiste aspecten te sturen. De grotere tevredenheid is een opsteker voor de sector, maar er komen ook duidelijke verbeterpunten voort uit het onderzoek. Het vertrouwen in de eerlijkheid van leidinggevenden toont de laagste score (7,5) in het rijtje met kernverwachtingen. Ook de beschikbaarheid van middelen blijft op 7,5 steken en de toegankelijkheid van direct leidinggevenden op 7,6.
Verzuimpreventie
Ondanks dat in de zorg- en welzijnssector de meeste aandacht wordt besteed aan verzuimpreventie, is het verzuimpercentage niet opvallend laag. 51 procent van de werknemers heeft zich het afgelopen jaar weleens ziek gemeld, tegenover een landelijk gemiddelde van 53 procent. Het onderzoek geeft ook inzicht in de bereidheid van werknemers om tot op hogere leeftijd door te werken. De zorg- en welzijnssector volgt daarin het landelijk gemiddelde. Gemeten over alle sectoren zijn zes op de tien Nederlanders bereid langer door te werken als zij de mogelijkheid krijgen om flexibel te werken. Een nog hoger percentage (67%) wil tot op latere leeftijd doorgaan met werken als ze minder uren per week kunnen gaan werken. Zonder deze tegemoetkomingen van de werkgever is slechts tien procent bereid langer door te werken.
Meer nieuws in uw inbox? Klik hier voor de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Voor meer achtergronden en opinies, neem hier een abonnement op Zorg + Welzijn Magazine.
Een goed beleid en zorgmanagement zorgt voor goede cijfers. Zolang werknemers blijven rapporteren en ook weer feedback vragen of er daadwerkelijk wat gebeurd in afwijkende situaties of knelpunten.
Zelf denk ik dat hier net wat harder aan gewerkt kan worden voor een optimaal resultaat voor in de toekomst.
Helemaal goed! Werken in de zorg is ook hardstikke leuk!
Wat een opsteker dat het werkplezier van werkenden in zorg en welzijn is toegenomen. De berichtgeving over andere aspecten begrijp ik niet helemaal. Als verbeterpunten worden genoemd de eerlijkheid van leidinggevenden, hun toegankelijkheid en de beschikbaarheid van middelen. Deze verbeterpunten scoren 7,5-7,6. Op een schaal van 1 tot 10 lijkt mij dat helemaal niet slecht, gewoon goed eigenlijk. Alles kan altijd beter natuurlijk, maar om dit verbeterpunten te noemen…..
Aletta Winsemius
Onderzoeker bij MOVISIE