Wachtlijsten in de zorg vormen een belangrijke indicator
voor knelpunten tussen vraag en aanbod. In 2006 liepen deze wachtlijsten
plotseling snel op.
Hoeveel mensen momenteel wachten op een indicatiestelling of de levering
van zorg, kan ActiZ
moeilijk te zeggen.
WachtlijstenToch verwacht zestig procent van de leden
van ActiZ dit jaar knelpunten door onvoldoende contracteerruimte. Ondanks de
autonome groei van de zorgvraag, is het totale volume van de contracteerruimte
ten opzichte van 2006 onvoldoende gegroeid. Dat is wachten op problemen.
Wanneer de zorgvraag boven het volumeplafond groeit, leidt dit tot
noodgedwongen beperking van de instroom van nieuwe cliënten en daarmee het
ontstaan van wachtlijsten. Ook constateren veel zorgorganisaties dat de druk op
de tarieven onverminderd groot blijft en met name voor nieuwe extramurale
woonzorgvormen vaak moeilijk voldoende financiering valt te vinden.
Recht op zorg heeft voorrang
Vorig jaar hebben veel zorgaanbieders gekozen voor overproductie zonder
budgetgarantie vooraf. Het recht van cliënten op zorg en de strijd tegen de
wachtlijsten woog voor hen zwaarder dan hun eigen bedrijfseconomische belangen.
Alhoewel het merendeel van de zorgorganisaties deze overproductie waarschijnlijk
vergoed krijgt, zullen zorgaanbieders dat risico niet nog een keer aanvaarden.
VerontrustendActiZ vindt het verontrustend dat de
leden al zo vroeg in het jaar aangeven volumeproblemen te verwachten.
Zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorgaanbieders hebben een gemeenschappelijke
verantwoordelijkheid om alert te zijn op de ontwikkelingen rond wachtlijsten in
de komende maanden.
Met het oog op de dreigende tekorten die
zorgaanbieders nu al voorzien, kan tijdig worden ingegrepen om nieuwe problemen
te voorkomen. Op één punt zal in ieder geval geen herhaling van zetten
plaatsvinden: als betalingsgaranties uitblijven, zullen zorgaanbieders –
behoudens urgente gevallen – geen zorg meer leveren die buiten de
contracteerruimte valt.