Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Zorgbranche krijgt een voldoende van medewerkers

Werknemers in de zorgbranche geven de sector een voldoende. Verplegenden, verzorgenden en medewerkers in de thuiszorg beoordelen de branche over het algemeen met een 6,7. De kwaliteit van het werk is een sterk punt. Aandachtspunten zijn loopbaanperspectief en de rbeidsvoorwaarden.
Zorgbranche krijgt een voldoende van medewerkers

Dat blijkt uit de rapportage van de MedewerkerMonitor in de Verpleging, Verzorging en Thuiszorg (VVT). Deze maakt deel uit van de Continue benchmark van Actiz, organisatie van zorgondernemers.

Aandachtspunt
Dat loopbaanperspectief een aandachtspunt is, was eerder bekend. In januari kwam uit een peiling van het Tijdschrift voor Verzorgenden naar voren dat het gebrek aan ontplooiingsmogelijkheden en loopbaanperspectief veel verzorgenden doet nadenken over een baan in een andere sector. Ook het Landelijk Expertise Centrum Verpleging en Verzorging (LEVV) waarschuwde hier eerder voor. Respondenten van de MedewerkerMonitor VVT geven de onderdelen loopbaanperspectief en arbeidsvoorwaarden een 5,9. Zij vinden loopbaanontwikkeling belangrijker dan de arbeidsvoorwaarden.

Sterke punten sector
Kwaliteit van het werk scoort met een 7,1 het hoogst. Daarbij gaat het om zaken als sfeer en plezier op het werk, de inhoud ervan, zelfstandigheid en leiderschap. De ambiance op de werkvloer vinden medewerkers een zeer beïnvloedende factor.

Overige thema’s
Naast kwaliteit van het werk, loopbaanperspectief en arbeidsvoorwaarden heeft de MedewerkerMonitor medewerkers ook gevraagd naar hun visie op kwaliteit van organisatie en stressfactoren. Op de schaal van 1 tot 10 scoort de branche over het algemeen een 6,7.

Respondenten
In totaal namen 103 organisaties deel aan de MedewerkerMonitor, wat gelijk staat aan 132.000 medewerkers uit de VVT. De gemiddelde respons is veertig procent en de uitkomst is dus representatief. Actiz gaat de resultaten onder andere gebruiken in het overleg over arbeidsmarktproblematiek.

Arbeidsmarkt
De bevindingen geven een extra impuls aan een aantal lopen activiteiten zoals levensfasebewust personeelsbeleid en doorstroommogelijkheden met daarbij behorende scholing naar andere functies. Dit is ook van belang in verband met de arbeidsmarktsituatie.

Professionalisering
De uitkomsten geven ook aanknopingspunten voor verdere professionalisering, waarbij de relatie tussen medewerker en cliënt steeds belangrijker wordt. Het belang dat medewerkers hechten aan indicatoren als zelfstandigheid en het luisteren naar cliënten zijn daar een voorbeeld van.

Continue benchmark
De MedewerkersMonitor is onderdeel van de brede Continue benchmark van Actiz. Hierin zijn ook de onderdelen Cliënten, Financiële prestaties en Innovatie opgenomen. Later dit jaar verschijnt een integraal brancherapport waarin alle onderdelen worden gepresenteerd. (Bron: Actiz)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.