De basis van het onderzoek was een vragenlijst die door 185 zorginstellingen is ingevuld. Hieronder vallen AWBZ-instellingen, GGZ-instellingen, ziekenhuizen, eerstelijnszorgorganisaties en jeugdzorginstellingen. Tachtig procent van de zorginstellingen is volgens BDO niet klaar voor de opkomende marktwerking in de sector.
Strategie
Ruim de helft (51 procent) heeft geen inzicht in kosten en opbrengsten per zorgproduct. Ook het maken van strategische keuzes schuiven veel instellingen voor zich uit. Dit heeft negatieve gevolgen voor andere terreinen in de organisatie, stelt BDO.
Gevolgen
Onvoldoende grip op de eigen strategie en keuzes rond de samenstelling van het dienstaanbod zijn volgens BDO ‘de grootste bottleneck’ voor de slechte score in de zorg. ‘Als een instelling niet weet waar zij in de toekomst op gaat focussen, wordt het lastig om de organisatiestructuur, het talentmanagement of investeringen goed te stroomlijnen,’ zegt BDO-onderzoeker Chris van den Haak.
Marktpositie
Om een goede marktpositie te verwerven of behouden, zullen zorgorganisaties strategische keuzes moeten maken in de activiteiten waarop ze zich concentreren. Ook moeten ze inzetten op een goede organisatiestructuur en investeringsstrategie, kwaliteit en innovatie. Van den Haak: ‘Van cruciaal belang is dat genoeg mensen binnen de instellingen openstaan voor verandering. Zonder die open houding zullen initiatieven op onvruchtbare bodem stuiten. Veel zorginstellingen scoren op dit punt nog te laag.’
Bron: BDO/ANP-Photo