Uit representatief onderzoek van ActiZ onder haar leden blijkt dat 87% van de zorgorganisaties geen steun krijgt van het zorgkantoor voor innovatie of verbeterprojecten in de zorg. Terwijl het zorgkantoor ook verantwoordelijk is voor de kwaliteit van de zorg die het kantoor voor AWBZ-cliënten inkoopt. Driekwart van de zorgondernemers voorziet problemen en een verdere stagnatie bij innovatie.
Geen ruimte
‘Zorgondernemers willen veel meer investeren in innovatie maar krijgen daarvoor geen ruimte’, zegt Aad Koster, directeur ActiZ. Vernieuwing in de zorgsector is van groot belang om beter in te kunnen spelen op de zorgvraag van de cliënt en de komende arbeidstekorten in de zorg. De krappe tarieven bieden echter geen ruimte voor investeringen.
Ketenzorg dementie
Een voorbeeld is de ketenzorg voor mensen met dementie. Casemanagement is voor dementerenden een cruciale activiteit. In meer dan de helft van de overeenkomsten wordt casemanagement echter niet afzonderlijk gecontracteerd. De bekostiging van deze sleutelfunctie wordt volgens ActiZ niet goed geregeld.
Tarieven
Zorgkantoren mogen tarieven hanteren die onder het vastgestelde overheidstarief liggen. De VWS-tarieven bieden volgens Actiz al weinig ruimte om de dagelijkse zorgverlening te bekostigen. Uit het onderzoek blijkt dat zorgkantoren dit jaar weer meer contracten onder het overheidstarief afsluiten. Voor reguliere verpleeg- en verzorgingshuiszorg zijn dat respectievelijk 25% en 28% van de overeenkomsten.
Thuiszorg
Voor thuiszorgorganisaties is dit jaar in 93% van de contracten sprake van tarieven onder het volledige tarief. De mate waarin wordt afgeweken van dat VWS-tarief wisselt. Bij de thuiszorg liggen de door het zorgkantoor gecontracteerde tarieven bijna 5% onder de VWS-tarieven. Voor verpleeg- en verzorgingshuizen zijn de gecontracteerde tarieven circa 3% lager.
Slikken of stikken
Financiële buffers voor innovatie hebben zorgorganisaties evenmin. De financiële positie van de sector is de laatste jaren drastisch verslechterd als gevolg van een steeds verdere aanscherping van de tarieven. ‘Het inkoopmodel via zorgkantoren is een puur financieel gedreven model van slikken of stikken. Er is geen ruimte voor onderhandelingen tussen de individuele zorgondernemer en de oppermachtige zorginkoper’, zegt Aad Koster. Volgens hem heeft de cliënt in het huidige model geen werkelijke positie. ‘Alleen als de cliënt of zijn vertegenwoordiger zélf direct kan inkopen voor een kostendekkend tarief, ontstaan gezonde concurrentie en prikkels voor vernieuwing.’
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ActiZ
Als er onder het volledige tarief wordt uitgekeerd, wáár blijft dan dat geld????