Demissionair minister Lodewijk Asscher stelde 4,5 miljoen euro aan sectorgelden beschikbaar voor de provincie Limburg. Dit geld werd beheerd door arbeidsmarkt organisatie Zorg aan Zet.
Ruim 7501 mensen geschoold
De organisatie laat weten: ‘Ruim twee jaar later en met de eindstip op de horizon hebben maar liefst 7.501 personen gebruik gemaakt van een of meer scholingsactiviteiten binnen de regeling. Concreet betekent dit dat er 2.687 competentietesten zijn afgenomen, 4.187 bijscholingstrajecten en 627 BBL en Duaal opleidingen zijn gevolgd. Van de genoemde 7.501 deelnemers heeft 1.555 meer dan één traject gevolgd. Een fantastisch resultaat dat mede mogelijk is gemaakt door de cofinanciering van de deelnemende organisaties.’ Dankzij de opleidingsmogelijkheden bleven veel medewerkers voor de zorg behouden doordat hun opleidingsniveau nu beter aansluit bij de nieuwe eisen die aan ze worden gesteld in de snel veranderende zorgsector.
Door samenwerking in de regio van werkgevers en werknemerspartijen zijn 68.000 medewerkers opgeleid en bijgeschoold voor de zorg- en welzijnssector. Vooral in de VVT-sector en in de gezondheidszorg zijn veel mensen – verder – opgeleid voor de arbeidsmarkt. Lees meer >>
Professionaliteit
Ingrid van der Veld is directeur Thuiszorg bij Zuyderland Thuiszorg. Ook haar organisatie maakte gebruik van de mogelijkheden van de sectorgelden. ‘We staan ervoor in dat cliënten elke dag goede zorg krijgen en dat we financieel gezond zijn. Tegelijkertijd krijgen we, bijvoorbeeld door de centrale rol van de wijkverpleegkundige in de keten, steeds meer taken die niet worden gefinancierd zoals overleg met ketenpartners en het volgen van cursussen en trainingen door medewerkers. De sectorgelden hebben we kunnen besteden aan deze cruciale indirecte uren, waarmee dingen mogelijk werden die anders gewoon niet hadden gekund. Het noodzakelijk trainen van kennis en vaardigheden middels workshops en cursussen, waardoor onze medewerkers nu beter in staat zijn om te gaan met de complexere zorgvraag en de daarbij vereiste professionaliteit. Met de wijkverpleegkundigen zijn we daarnaast aan de slag gegaan met ervaringsleren: buiten de werkomgeving allerlei opdrachten uitvoeren om te ervaren hoe teamdynamiek werkt, welke invloed eigen gedrag daarop heeft en hoe je de verantwoordelijke rol kunt aannemen in plaats van de slachtofferrol. Vaardigheden en inzichten die meteen toepasbaar zijn in elk team.’