Volgens Abvakabo stijgt de werkdruk in de zorg en worden medewerkers steeds vaker ‘flexibel’ ingezet. Een kwart van de ondervraagden moet regelmatig binnen 24 uur ergens invallen. ‘Dit doet wat met de kwaliteit en de continuïteit van de zorg’, zegt een medewerker in het onderzoek.
Kleine contracten
Uit het onderzoek, onder ruim 4600 medewerkers in de verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorg, blijkt dat 45 procent structureel overwerkt. Verder ziet de vakbond vooral een toename van het aantal ‘kleine’ contracten. Daarbij krijgen medewerkers in plaats van een contract voor 40 of 36 uur, een contract voor bijvoorbeeld 24 uur per week, waarbij ze soms de ene week 16 uur en een andere week 32 uur worden ingezet.
Gebroken dienst
Bovendien moeten medewerkers in toenemende mate volgens een woordvoerster van de bond dan ook nog eens in plaats van bijvoorbeeld 3 keer 8 uur per dag, 4 keer 6 uur per dag werken. Ook zou het steeds vaker gebeuren dat zorgmedewerkers zogenoemde gebroken diensten draaien: ’s ochtends de helft van hun uren en ’s avonds de andere helft.
Kwaliteit
De helft van de medewerkers stelt dat de kwaliteit van de zorg de afgelopen vijf jaar is afgenomen. 21 procent beoordeelt de zorg die zij aan cliënten kunnen geven als ronduit slecht. Tegelijkertijd is werken in de zorg veel zwaarder geworden, zo blijkt uit het onderzoek. 80 procent van de medewerkers in verpleeghuizen geeft aan dat cliënten zwaardere zorg nodig hebben. In de thuiszorg is dit bij de helft van de medewerkers het geval
Vraagje: … hoe zou het toch komen dat de meeste werkzaamheden in de ochtend en de avond plaats vinden? Waardoor het aantal 8uursdiensten minder is dan het aantal kortere diensten?
Zou het te maken kunnen hebben dat er niemand ( intramuraal of in thuissituatie) ’s middags om twee uur bij het douchen geholpen wil worden?
En dat er ook niemand om half vier al ‘nachtklaar gemaakt’ wil worden?
Ik denk dat het iets met het dagritme van zorgvragers te maken heeft. ADLzorg is na het opstaan en voor het naar bed gaan… toevallig.
In de sector horeca loopt er toch ook geen actie voor veel méér ochtenddiensten… want ’s morgens is er geen/weinig ‘werk’ in een restaurant…gewoonweg omdat er niemand komt om 09.00 uur voor bv een 3 gangen-diner.
Zo kun je cliënten/bewoners ook niet hun dagritme verschuiven zodat al het zorgpersoneel (van de dagdienst én van de avonddienst) in de middaguren voldoende werkzaamheden hebben.