Het ontwikkelen, toepassen en evalueren van nieuwe werkwijzen of producten in de zorg kost veel geld en tijd. Zorgorganisaties die in dezelfde regio werken en soms ook samenwerken, weten niet altijd van elkaar met welke vernieuwingen ze bezig zijn. ‘Als organisaties hun kennis en ervaringen over innovaties meer met elkaar zouden delen, zou voorkomen kunnen worden dat iedereen tegen dezelfde problemen aanloopt en men overal het wiel opnieuw probeert uit te vinden’, menen de onderzoekers van de Academische Werkplaats Ouderenzorg (AWO) in Zuid-Limburg.
Lijst
In de AWO zitten zorgverleners, beleidsmakers, onderzoekers, studenten en ouderen die met elkaar ervaringen uitwisselen om de kwaliteit van leven en zorg voor ouderen te verbeteren. De Werkplaats deed onderzoek bij 26 zorgorganisaties in de regio bracht de innovaties in kaart. Dat leverde een lijst op van 253 vernieuwingen.
Tablet
Die lijst gaat over bijvoorbeeld productvernieuwing en innovaties in werkprocessen. Zo werken sommige organisaties met speciale washandjes waarmee je kunt wassen zonder water, worden er tablets gebruikt om op afstand zorg te geven, of worden er vaste aanspreekpunten opgezet om de zorg efficiënter en klantvriendelijker te organiseren.
Innovatie
Uit de lange lijst met vernieuwingen in de regio blijkt volgens de hoogleraar Ouderenzorg Jan Hamers dat er een groot innovatiepotentieel is binnen de ouderenzorg. Maar zo’n overzicht van innovaties die mogelijk de zorg beter en makkelijker maken, ontbrak tot nu toe nog in de regio. Voor veel zorgorganisaties is het nog niet duidelijk wat het precieze effect van de vernieuwingen is, maar de lijst kan wel als basis dienen voor verder onderzoek, vinden de onderzoekers. Ook kan het een bron van inspiratie zijn voor mogelijke oplossingen.
Advies
Het is niet mogelijk om altijd alle innovaties heel grondig wetenschappelijk te onderzoeken voordat je ermee aan de slag gaat. Soms ontstaat vernieuwing geleidelijk in de praktijk. Toch vinden de onderzoekers een aantal dingen belangrijk:
- Onderzoek de innovatie eerst in een kleine pilot, voordat je het in de hele organisatie toepast. En bepaal vooraf wanneer je de pilot geslaagd vindt en wat je ermee wil bereiken. Zo voorkom je dat je onnodig tijd en geld verspilt.
- Deel niet alleen de kennis over de effecten van je innovatie met elkaar, maar ook wat je belemmerde tijdens het vernieuwen. Zo kunnen anderen leren van jouw fouten en obstakels.
- Heb aandacht voor je cliënt. Zij zijn vaak de eindgebruikers en moeten van de vernieuwing profiteren. Betrek hen vooral bij het begin en niet aan het einde van het traject. Zo kun nog bijsturen.
Ik ben inderdaad schuldig, ik begon bij de laatste instelling die ik bezocht wéér over innovatieve apps en opnieuw beginnen met een schone lei. Ik vroeg hen waarom ze zoveel tijd staken in registratie en relatief gezien zo weinig tijd aan daadwerkelijke zorg. Regelwaanzin doodt innovatie in de zorg >>
ik ben ingelogd maar kan niet alles lezen, omdat ik dan weer moet inloggen. Lastig hoor, Verder wel interessante onderwerpen.