Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken

Zorgverleners in de langdurige zorg moeten in de toekomst eerst een gesprek voeren met de cliënt. Daarin bespreken ze samen de doelen van de zorgverlening en hoe deze bereikt kunnen worden. Zo wordt het duidelijk voor een cliënt welke zorg en ondersteuning hij precies krijgt.
Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken

De zorgverlener legt de uitkomst van dit gesprek vast in het zorgplan. Dit staat in het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg van staatssecretaris Bussemaker. Veel zorgaanbieders werken al met een zorgplan, maar de cliënt wordt vaak onvoldoende betrokken bij de invulling van het plan.

Inspraak
Omdat instellingen hun geld krijgen op basis van de zorgzwaarte van hun cliënten is het mogelijk om cliënten inspraak te geven in hoe de geïndiceerde zorg geleverd wordt. Dat levert meer flexibiliteit op. Door het zorgplan kunnen cliënten zoveel mogelijk meepraten over de invulling van de dagelijkse zorg en krijgen ze de mogelijkheid persoonlijke wensen kenbaar te maken.

Besluit
Het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg verbetert niet alleen de positie van de cliënt. Het zet ook vanuit de wetgever een basisnorm voor zorgaanbieders die te weinig aandacht besteden aan het gebruik van zorgplannen. Ook krijgt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) meer inzicht in de manier waarop zorgaanbieders met hun cliënten omgaan. Het besluit is gepubliceerd in de Staatscourant en treedt 26 maart in werking.

Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.

Bron: VWS

3 REACTIES

  1. Een wettelijk besluit over het bespreken van een zorgplan. Worden we daar nu blij van?
    Je zorgt voor iemand. Je wilt dat zo goed mogelijk doen. Natuurlijk bespreek je dat met die persoon en met zijn/haar dierbaren. Op de manier die bij die persoon past. Niet altijd is dat een gesprek in de vorm zoals goed opgeleide beleidsmakers dat doen.
    Hoe ver gaan we in het vastleggen en protocolleren van menselijk contact? Is het niet triest dat iets zoiets nodig is, of blijkbaar nodig wordt gevonden?

  2. Lees alle reacties

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.