Organisaties voor onder anderen artsen (KNMG), ziekenhuizen (NVZ en NFU) en patiënten (NPCF) stelden op verzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg dertien aandachtspunten vast. Voor patiënten moet altijd duidelijk zijn wie het aanspreekpunt is voor hun vragen, wie eindverantwoordelijk is en wie de zorg coördineert. Alle partijen moeten samen een dossier gaan bijhouden en informatie beter gaan uitwisselen. Bovendien pleiten zij voor meer openheid tegenover de cliënt.
Strenger
Die afspraken zijn niet vrijblijvend, liet een woordvoerder weten. De inspectie heeft aangekondigd er strenger op te gaan toezien. Ook controleren artsen elkaar door middel van zogenoemde kwaliteitsvisitaties. Bovendien blijft de tuchtrechter bestaan.
Meer weten? Lees dan ook de gratis Zorg + Welzijn Nieuwsbrief. Daarvoor kunt u zich hier aanmelden.
Bron: ANP/foto: ANP Cynthia Boll