‘Het is wel belangrijk dat instanties zelf minder defensief reageren en dat ze elkaar niet gaan afdekken als er een fout gemaakt is’, zei hij maandag.
Bureaucratie
Volgens Brenninkmeijer voelen mensen die klagen bij de IGZ zich vaak niet gehoord. ‘Ze krijgen te maken met een verschrikkelijke bureaucratie. Ze dienen een klacht in en horen er vervolgens erg lang niets meer over. Ze missen het gevoel van urgentie en het luisterend oor. Dat moet helemaal anders’, vindt de ombudsman.
Menselijke maat
Alex Brenninkmeijer vindt het positief dat Winnie Sorgdrager en Koos van der Steenhoven in hun rapporten pleiten voor versterking van de rol van de IGZ. ‘Er staan veel concrete aanbevelingen in de rapporten. Dat kan heel wat opleveren’, denkt hij. ‘Maar de inspectie moet wel oog houden voor de menselijke maat. Dit mag niet enkel leiden tot meer procedures, regels en bureaucratie. Klagende mensen moeten wel echt beter worden geholpen.’
Bron: ANP/ANP-foto/Toussaint Kluiters